چکیده:
شگردهای زبانی و بلاغی حافظ در شعر، موجب شدهاست تا مخاطبان در مواجهه با شعر او، مناسب با سطح و میزان عواطف، احساسات و آگاهی و دانش خویش از لایههای زبانی و معنایی واژگان و ارتباط و پیوند هنری و محتوایی آنها، تفاسیر و معناهای متعدد و متفاوتی را از شعر او بیرون بکشند و ازاین طریق به خوشایندی و لذت هنری بیشتری دست یابند. بیتردید، خود حافظ، با آگاهی و اشرافی شگرف که بر زبان و ظرفیتهای گوناگون آن داشتهاست، در گزینش و همنشیننمودن واژهها براساس پیوندهای هنری و معنایی آنها، نقش داشتهاست؛ بااینهمه و براساس نظریة مرگ مولف، در بسیاری موارد، نقش خوانندة شعر، در کشف و استخراج لایههای معنایی و زبانی واژهها و پیوندهای سنجیده و استوار موسیقیایی آنها، انکارناپذیر است. ازجمله پژوهشگران بزرگی که درزمینة حافظ، شعر، زبان و اندیشۀ او مطالعات دقیق، عمیق و گستردهای را درپیشگرفته و آثار ارزشمندی را دراین حوزۀ دشوار، به جامعۀ ادبی و علمی تقدیم نمودهاست، سیدمحمد راستگو است که آثار تالیفی و تحقیقی او همواره راهگشای محققان و علاقهمندان حوزۀ سخنوری و بهویژه حافظپژوهی و حافظشناسی بوده و هست. این مقاله کوشش دارد تا ضمن تایید توضیحات و مطالب راستگو ذیل ابیات که درپیوند با شگردهای هنری حافظ آورده شدهاست، نکات و مطالب دیگری نیز درجهت تکمیل و تبیین ظرفیتهای بیشتر هنری شعر حافظ و بهویژه ابیات موردنظر، مطرح نماید. روش پژوهش، اسنادی است.
Hafez's linguistic and rhetorical skills in his poetry have led the audience to his poetry, appropriate to the level and extent of his emotions, feelings, and knowledge of the linguistic and semantic layers of their vocabulary and their artistic and contextual connection, interpretations and meanings. Pulling many different from his poetry and thereby achieving greater enjoyment and artistic enjoyment. Hafez himself, of course, with his great knowledge and aristocracy of language and his various capacities, has been instrumental in the selection and companionship of words based on their artistic and semantic links. However, in many cases, the author's in many cases, plays the role of the reader. Poetry is undeniable in the discovery and extraction of the semantic and linguistic layers of their meticulous and solid musical words and links. One of the great scholars who has done detailed, in-depth and extensive studies in the field of Hafez, his poetry, language and thought and dedicated valuable work to the literary and scientific community in this difficult field, is Dr. Mohammad Rastgou, who has authored and his research has always been and remains a pioneer in the field of linguists and researchers, in particular hieroglyphics and ontology. This article seeks to endorse Dr. Rastgou's explanations and material in connection with Hafez's artistic practices, and further points to complement and explain the greater artistic capacities of Hafez's poetry, and especially those in question. The research method is documentary.