چکیده:
شل سیلور استاین (متولد 1932م) شناختهترین نویسندۀ کتابهای کودکان و نوجوانان است. اهمّ ویژگیهای کتابهای تصویری استاین این است که او با ترکیب ماهرانه موضوعات جدی، هولناک، حماقتهای ساده کودکانه را در قالب رفتارهای بازیگوشانه کودکی میگنجاند. اساس کارهای استاین بر پایه فانتزی استوار است، که درآن از عناصر خیالی و غیر واقعی استفاده فراوان کرده است. مختصۀ اصلی فانتزی او این است که از واقعیت به دور است و با پناه بردن به نیروی تخیل سعی دارد تا واقعیتها را در جهان غیر واقعی باسازی نماید. این تحقیق با هدف بررسی آثار فانتزی استاین بر آن است نخست مختصری درباره انواع فانتزی با کارکردهای مختلف و سایر ویژگی هایش را معرفی کند، سپس با معرفی چند اثر از شل سیلور استاین به استخراج عناصر فانتزی (شامل شخصیت پردازی، دورن مایه، و...) و تحلیل آنها بپردازد. این تحقیق به روش توصیفی و تحلیلی تهیه شده است.
خلاصه ماشینی:
بررسی فانتزی در آثار شل سیلور استاین کتاب قطعه گمشده با دایره بزرگ آشنا میشود داستان قطعهای کوچک است که به دنبال کسی میگردد تا نیمه گمشده خود را بیابد در این میان با قطعات بسیاری روبرو میشود ولی هر کدام را به دلایلی نمی پذیرد، خودش دست به کار میشود تا در این راه قدم بردارد با فراز و نشیبهای راه مسیر خود را طی میکند و در این میان متوجه میشود.
قطعه به دنبال تغییر شکل خود میباشد تا به آرزوی خود که همانا کامل شدن است دست یابد در این راه گام بر میدارد، تلاش میکند و در نهایت موفق میشود.
کنش در این داستان غیرطبیعی است و شامل کنش کارکردی تغییر در اندازه و شکل اندامها قطعه چون خود خواهان تغییر شکل بود.
در این داستان با کنش کارکردی تصادف (موقعیت پیش بینی نشده در داستان روبرو میشویم، هنگامی که قطعه دوستی را برای خود برمی گزیند شاهد رشد روز افزون خود میشود رشدی که تا اکنون بی سابقه بوده و هیچ آن را تجربه نکرده بود.
آغاز در فانتزی این داستان: مقدمهای برای ورود به جهان فراتری است قطعه که از شکل ظاهری خود احساس کمبود میکند درصدد رفع این نقص برمیآید و به دنبال نیمه گمشده خود میگردد.
آغاز فانتزی در این داستان: مقدمهای برای ورود به جهان فراتری است.
آغاز داستان:علتی برای طرح موضوع اصلی است و بر اساس روایت یک خاطره شروع میشود.