چکیده:
هر ادله عدم تحریف قرآن به اعتباری به دو بخش برون دینی و درون دینی تقسیم میشود. ادله درون دینی آن نیز به دو بخش قرآنی و روایی تقسیم میگردد. در بخش قرآن ادله، آیات فراوانی در قرآن کریم به این امر اشاره دارند اما آیه شریفه «حفظ » یعنی «نا نحن نزلنا الذّکر وانّا له لحافظون» (حجر/9) و نیز آیه شریفه «نفی باطل» یعنی « و انّه لکتاب عزیز لا یاتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلفه تنزیل من حکیم حمید» (فصلت 41-42) قویترین، مستندترین، مرتبطترین و معروفترین آیاتی هستند که تقریبا مفسران آن را در منابع خویش ذکر کرده اند. این دو آیه در کنار آیات دیگر مانند آیه صدر الهی و اطفاء نور الهی همگی بر مصونیت قرآن از تحریف دلالت دارند و این موضوع به اتفاق مفسران مسلمان از مسلمات است. این پژوهش که روش توصیفی تحلیلی است به ادله قرآنی این ادله تحریف ناپذیری قرآن کریم .با استفاده از نظرات مفسران و صاحبنظران پرداخته است.
خلاصه ماشینی:
در بخش قرآن ادله ، آیات فراوانی در قرآن کریم به این امر اشاره دارند اما آیه شریفه «حفظ » یعنی «إَِّناَ نحْنَُ نزَّْلنَا الذِّکْرَ وَإَِّناَ لهَُ لحَاِفظُون َ» (حجر/ ٩) و نیز آیه شریفه «نفی باطل » یعنی «وَ إَِّنهَُ لکِتابٌ عَزیزٌ لاَ یأْتیهِ الباطِلُ مِنَْ بینََ یدَْیهِ وَ لا مِنْ خَْلفِهَِ تنْزِیلٌ مِنْ حَکیمٍ حَمیدٍ» (فصلت / ٤١-٤٢) قویترین ، مستندترین ، مرتبط ترین و معروف ترین آیاتی هستند که تقریبا مفسران آن را در منابع خویش ذکر کرده اند.
کتاب «صیانه القرآن من التحریف » از آیت الله معرفت ، کتاب «سلامت قرآن از تحریف » از آقای نجارزادگان ، کتاب «نزاهت قرآن از تحریف » از آیت الله جوادی آملی، کتاب «بازپژوهی تحریف ناپذیری قران کریم » از آیت الله فاضل لنکرانی، بخشی از پژوهش های صورت گرفته در این زمینه است .
آیه رصد الهی از آیه بعدی که در باب تحریف ناپذیری قرآن به آن استناد شده است آیات ٢٦ الی ٢٨ سوره جن هست : عَاِلمُ اْلغَیبِ فَلاَُ یظْهِرُ عََلی غَیبِهِ أَحَدًا ﴿٢٦﴾ إِلاَّ مَنِ ارَْتضَی مِنْ رَسُولٍ فَإَِّنهَُ یسْلُکُ مِنَْ بینَِ یدَْیهِ وَ مِنْ خَْلفِهِ رَصَدًا ﴿٢٧﴾ِ لیعَْلمَ أَنْ قَدْ أَْبَلغُوا رِسَالاَتِ رَِّبهِمْ وَ أَحَاطَِ بمَاَ لدَْیهِمْ وَ أَحْصَی کُلَّ شَیءٍ عَدَدًا ﴿٢٨﴾: [او] دانای غیب است و هیچ کس را بر غیب خود آگاه نمی کند؛ مگر پیامبرانی را که [برای آگاه شدن از غیب ] برگزیده است ، پس نگهبانانی [برای محافظت از آنان ] از پیش رو و پشت سرشان می گمارد تا مشخص کند که پیام های پروردگارشان را [به طور کامل به مردم ] رسانده اند و او به آنچه نزد آنان است احاطه دارد، و همه چیز را از جهت عدد، شماره و احصا کرده است .