چکیده:
حفظ قرآن کریم از برجستهترین شیوههای جامعهپذیری باورها، ارزشها قرآنی و ترویج آن در جوامع اسلامی است. نهادینهسازی این هنجارها نیازمند سازوکاری است که بتوان بهواسطه آن به هدف ترویج قرآن کریم دستیافت. مدارس تخصصی حفظ قرآن کریم نمونه بارز چنین سازوکاری است که بیش از یک دهه در کنار ساختار آموزشوپرورش رسمی به دنبال ترویج قرآن کریم بودهاند. اگرچه تاکنون روشهای حفظ قرآن و تأثیرات روانشناختی آن بر شخصیت حافظان موفق در این مدارس موردپژوهش بوده؛ اما تجربه زیسته دانشآموزانی که در این مسیر موفقیتی کسب نکردهاند، واکاوی نشده است. بااینحال، هدف از این پژوهش کشف و برساخت تجربه زیسته دانشآموزانی است که در این مدارس بوده و موفق به حفظ قرآن نشدهاند. رویکرد در این پژوهش کیفی و از روش پدیدارشناسی در تحلیل دادهها استفادهشده است. برای گردآوری دادههای تجربی نیز از روش نمونهگیری هدفمند استفادهشده و با ۱۲ نفر از دانشآموزان و افراد جامعه درگیر، مصاحبه عمیق و نیم ساختیافته انجامشده است. نتیجه این پژوهش در قالب 141 کد توصیفی و 16 کد تفسیری و سپس تقلیل آن به پنج کد تبیینی «ارزشی بار نبودن قرآن، تنگناهای رفتاری-اخلاقی مربیان، کلیشههای فکری-اعتقادی، رهاشدگی و دلزدگی توسعهیافته» برساخته شد.
Memorizing the Holy Qur’an is one of the most prominent ways of socializing Qur’anic beliefs and values and promoting it in Islamic societies. The institutionalization of these norms requires a mechanism that can be used to achieve the goal of promoting the Holy Qur’an. Specialized schools for the memorization of the Holy Quran are a clear example of such a mechanism, which have sought to promote the Holy Qur’an for more than a decade alongside the structure of formal education. Although the methods of memorizing the Qur’an and its psychological effects on the personality of successful memorizers have been studied in these schools, but the lived experience of students who did not succeed in this path has not been analyzed. However, the purpose of this research is to discover and construct the lived experience of students who were in these schools and did not succeed in memorizing the Qur’an. The approach in this research was qualitative, and the phenomenological method was used in data analysis. To collect experimental data, a purposeful sampling method was used and an in-depth and semi-structured interview was conducted with 12 students and members of the community involved. The result of this research was made in the form of 141 descriptive codes and 16 interpretative codes, and then reduced to five explanatory codes as follows: "Lack of reliance on values in (memorizing) the Qur’an, stressed ethical behavior of teachers, stereotypes about intellectual belief, lack of follow-up, and increasing boredom".