چکیده:
تشکل عملیة التنظیر للعلوم التربویة قلق وهاجس دفع بالکثیر من المنظرین أن یدلوا بدلوهم حول إیجاد نظام تربوی متکامل وتسابقت الفلسفات الإنسانیة سواء البرجماتیة والمارکسیة والرأسمالیة والمثالیة والوجودیة فی طرح مبانیهم لاستنباط نظام تربوی، ومما لا شک فیه أنّ الهدف من نزول القرآن هو تربیة الإنسان وفق منهج تربوی متکامل، ولذا نری أنّ المفسّرین للقران الکریم یحاولون عرض نظریة القرآن التربویة بأسالیب مختلفة باختلاف مناهجهم فی التفسیر فمنهم من وقع فی دوامة تحمیل التجربة البشریة علی الآیات القرآنیة و لوی عنق النص لیواکبها ومنهم من اختار الأسلوب الکلاسیکی فی الالتزام بعرض مواضیع القرآن التربویة منغلقا علی ما ظهر من ألفاظ لها دون عرض النظریات البشریة علی القرآن. فی هذه المقالة حاولنا تسلیط الضوء علی أسلوب التفسیر الموضوعی وأثره علی استنباط النظام التربوی من القرآن الکریم وفقا لرؤیة السید الشهید محمد باقر الصدر الذی أسس إلی طریقة من التفسیر الموضوعی توحد بین ما توصلت إلیه التجربة البشریة وما طرحه القرآن الکریم حول استنباط نظامٍ تربوی شمولی قائم علی استکشاف نظریة متکاملة ونظام شامل للتربیة وفقا لمبانی وأصول التربیة فی الإسلام
One of the biggest concerns and anxieties of theoreticians in humanities is finding an integrated educational system. Human philosophies, whether pragmatic, Marxist, capitalist, idealistic, or existential, competed in presenting their premises to devise an educational system. there is no doubt that the goal of the revelation of the Holy Qur’an is to educate man according to the best educational approach. And that is why we see that the interpreters of the Holy Qur’an try to present the educational theory of the Qur’an in different ways and according to their different methods of interpretation; some scholars tried to impose the human experience on the qur'anic verses at the price of Quranic text. Some other scholars have chosen the classic method, disregarding the new theories on humanity. In this essay, we have tried to shed the light on the method of objective interpretation and its impact on deriving the educational system from the Holy Qur’an, focusing the vision of the martyr Muhammad Baqir al-Sadr, who established a method of subjective interpretation. This method unites the findings of human experience and what the Holy Qur’an proposed about deriving a comprehensive educational system based on Exploring an integrated theory and a comprehensive system of education according to Islam bases and principles in education.