چکیده:
روابط غیرکلامی عاشقانه در دیوان سنایی با توجه به جایگاه و قدرت معشوق و عاشق، نوع غزل و انتخاب سبک بیان روایی و غیر روایی و نیت طرفین و از همه مهمتر ارجاع به زمان نامشخص از گذشته تا آینده برقرار می شود که در سه حالت1- حسی؛ با تمرکز بر حواس پنجگانه 2- رفتاری؛ با تمرکز بر کنش و واکنش 3- شناختی و انتزاعی با تمرکز بر تفسیر، تاویل مخابره می شود. از یافته های این تحقیق آن است که بیشترین توجه عاشق در راوبط غیرکلامی بصورت شناختی و انتزاعی است. درحقیقت فرستندۀ پیام به معشوق توجهی ندارد؛ بلکه به بیان اندیشه و پندار خود به صورت یکطرفه می پردازد. بیشتر ارتباطات غیرکلامی معشوق بصورت حسی و بویژه تصویری است که بازتاب گفتمانهای پیشینه و با کارکرد ثابت ناشی از مختصات فرهنگی- ادبی است؛ مانند غمزه و حرکات چشم و ابرو. باتوجه به شروع غزل های قلندرانه برخی روابط غیرکلامی خصوصیتر و نوتر است و اغلب همراه با کنش های رفتاری و شناختی است. همچنین گفتمان سکوت در هر دو سوی رابطه کمتر دیده شده است. اگرچه باب سخن و گفتگو با معشوق زیباروی در تاریخ ادبیات فارسی عموماً بسته است، اما روابط غیرکلامی با معشوق عتاب آلودِ قلندر در دیوان سنایی اغلب رفتاری و شناختی است. به این ترتیب این نتیجه حاصل شده است که روابط غیرکلامی در غزل های عاشقانه مبتنی بر روابط تصویری و حسی است و هر چه به سمت غزل قلندرانه پیش می رویم روابط انتزاعی تر و شناختی تر خواهد بود.
Non-verbal communication, which is one of the most important human cognitive tools in society, can be deciphered according to culture and language. The importance of this research is due to Sanai's types of sonnets and his focus on the lovers’ relationship. These are established in Sanai’s poetry according to the position, power, type of sonnet, and the choice of narrative and non-narrative expression style as well as their intentions which are classified as 1- sensory: focusing on the five senses 2- behavioral: focusing on actions of the special situations, and 3- cognitive and abstract: focusing on personal interpretation. One of the findings of this study is that most of the lover’s attention in non-verbal communication is cognitive. Also, most of the lover's non-verbal communication is sensory and especially visual, like coquetry and eyebrow movements. Therefore, in Qalandarian songs, some non-verbal relations are more private and new and are often accompanied by behavioral and cognitive actions. Also, the discourse of silence is almost absent in this kind of relationship. Although there are many conversations with the beautiful lover in the history of Persian literature, the non-verbal relations with the rebellious lover of Qalandar in Sanai's poetry are often behavioral and cognitive. Thus, it is concluded that non-verbal relationships in romantic sonnets are based on visual and sensory relationships, while in Qalandarian sonnets, the cognitive aspect of the relationships is more emphasized.
خلاصه ماشینی:
اين پژوهش با هدف معناشـناختي روابط غير کلامي در غزل هاي سـنايي انجام شـد که از نظر هدف در گروه تحقيقات بنيادي - نظري و از جهت ماهيت ، روش ، شـــيوه ي نگارش و پرداختن به مســـأله ، جزء تحقيقات توصــيفي و تحليلي اســت .
» (پورنامداريان ، ١٣٩٢: ٤٣) ٣-١-٢- روابط غير کلامي عاشق با معشوق در اين نوع پيام ها که به گسـتردگي رابطه ي بالا نيسـت ، برخي از آنان زبان بدن و ديدني هسـتند، مانند گريسـتن ؛ برخي رفتارياند، مانند وفاداري و سـکوت و برخي نيز ذهنياند که به اين چند مورد قابل تقسـيم است : الف ) پيام هاي حســي: که با حواس بيشــتر درک ميشــود و صــرفا واکنشــي در برابر رفتار خاصــي از معشـوق نيسـت ؛ بلکه از ماهيت عشـق اسـت که چنين رفتاري از عاشـق ديده ميشـود.
These are established in Sanai’s poetry according to the position, power, type of sonnet, and the choice of narrative and non- narrative expression style as well as their intentions which are classified as 1- sensory: focusing on the five senses 2- behavioral: focusing on actions of the special situations, and 3- cognitive and abstract: focusing on personal interpretation.
These are established in Sanai’s poetry according to the position, power, type of sonnet, and the choice of narrative and non- narrative expression style as well as their intentions which are classified as 1- sensory: focusing on the five senses 2- behavioral: focusing on actions of the special situations, and 3- cognitive and abstract: focusing on personal interpretation.