چکیده:
تخریب معبد دوم به فروپاشی قوم یهود انجامید و شورشهای پیاپی و شکستهای پس از آن، در حالی که منتظر مسیحای موعود و نجات در آخرالزمان بودند منجر به قتل عام، اسارت و تبعیدشان شد و در نتیجه سرخوردگی و روگردانی برخی یهودیان از دین را به همراه داشت. در این بین، خاخامها برای امیددادن به مردم و نجات دین یهود، روایتهای زندگی پس از مرگ را تحت تأثیر همسایگان زرتشتیشان به شکلی نو تبیین کردند تا این اعتقاد در میان قوم ویرانشدهٔ یهود تقویت شود که ظالمان به سزای اعمالشان میرسند و نیکوکاران و رنجدیدگان پاداش خواهند گرفت. مقایسهٔ متون مذهبی اولیه یهودی، از جمله طومارهای بحرالمیت، با نخستین متون مکتوب یهودی در قرون وسطا نیز تغییر در نحوهٔ بیان عقاید زندگی پس از مرگ، بهشت و جهنم و دوگانههای خیر و شر و خدا و شیطان را تأیید میکند؛ دوگانههایی که پس از تبعید بابلی و تخریب معبد اول آغاز و در دورهٔ پس از تخریب معبد دوم در پی سرخوردگیهای ناشی از شورشهای ناموفق و در زمان تدوین تلمود تشدید شد. این تغییرات را میتوان با توجه به دلایل تاریخی، از جمله مجاورت و زندگی تحت حکومتهای ایرانی، توحیدیبودن ادیان زرتشتی و رفتار ایرانیان با یهودیان در تبعید توضیح داد
The destruction of the Second Temple led to the collapse of the Jewish community. Then successive rebellions and defeats, while Jews were awaiting the promised Messiah and salvation in Apocalypse, led to their massacre, captivity, and exile resulting in frustration and apostasy. In the meantime, intending to hearten the disappointed people and save Judaism, the rabbis expressed the narratives of life after death under the influence of their Zoroastrian neighbors in a new way to strengthen the belief among the devastated Jewish people that the oppressors will be punished for their deeds and the righteous and the oppressed will be rewarded. The comparison of early Jewish religious texts, including the Dead Sea Scrolls, with the first written Jewish texts in the Middle Ages, confirms the change in the way of expressing beliefs about life after death; heaven and hell; and the dualities of good and evil, God and Satan. The dualities began after the Babylonian exile and the destruction of the First Temple. They intensified in the period after the destruction of the Second Temple following the frustrations caused by the failed rebellions and during the compilation of the Talmud. These changes can be explained according to historical reasons, including living in the vicinity and under Iranian governments, the monotheism of Zoroastrian religions, and the behavior of Iranians with Jews in exile