چکیده:
چکیده :ملامتیان فرقه ای مذهبی بودندکه براساس مکتب تصوف درنیشابور و درعصرحکومت سامانی، مقارن باقرن سوم هجری درسرزمین خراسان ظهورکردند. اساس تفکرآنان به واسطه ی پیوندی که با آیین فتوت داشتند براساس تشویق به کسب و کار حلال و تاکید بر رونق امور اقتصادی و بازار در مقابل عزلت گزینی و خرقه پوشی سایر صوفیان و فرقه های مذهبی زهاد هم عصر و پیش از خود بود.اگر جریان کلی تصوف را دنیاگریزی وبه نوعی کاهلی و دوری ازکسب وکار جدی ورونق اقتصادی بدانیم ، می توان گفت که با ظهور ملامتیه در نیشابور زمینه های مناسبی برای رشد اقتصاد و تجارت در سرزمین خراسان مهیا گردید، بر این اساس هدف اصلی این مقاله واکاوی در تاملات فتیان و متصوفه و آمیخته شدن این دو جریان در نحله ی صوفیانه ی ملامتیه و تاثیر مثبت آنان بر بازار و اقتصاد آن دوره می باشد، روش تحقیق به صورت کتابخانه ای است.
Abstract:Mamatiyya were a muslim mystic group active in 3 and 4 century and in the era of Sassanid rule who lived in Great Khorasan, neyshabur city. The malatiyya because of the belief bond with fotovatism.all of the Malamati values and practices attempt to earn Halal livinghood solvent which leads to boost the economy versus other soffies isolating and other contemporary or before this period sects.Even if we consider Sufism as a form of Islamic mysticism which emphasizes introspection and spiritual closeness with God in which people avoid doing businesses or anything about economical prosperity 1we might declare that by the rise of malamatiyya in neyshabur suitable base for economical growth in Great Khorasan was provided so the main purpose of the dissertation is an analysis on Analyzing sufism and Fatian,s thought as a mystic group and the combination of these two beliefs in malamatia and the positive effects of them on economy during the time mentioned.more over the research methodology chosen is library research.
خلاصه ماشینی:
اگر جريان کلي تصوف را دنياگريزي و به نوعي کاهلي و دوري از کسب و کار جدي و رونق اقتصادي بدانيم ، ميتوان گفت که با ظهور ملامتيه در نيشابور زمينه هاي مناسبي براي رشد اقتصاد و تجارت در سرزمين خراسان مهيا گرديد، بر اين اساس هدف اصلي اين مقاله واکاوي در تاملات و تعاملات فتيان و متصوفه و آميخته شدن اين دو جريان در نحله ي صوفيانه ي ملامتيه و تاثير مثبت آنان بر بازار و اقتصاد آن دوره ميباشد، روش تحقيق به صورت کتابخانه اي است .
مقدمه اساس تصوف به معني زهد، وارستگي و کشف حقايق به طريق سير و سلوک و توسل به تهذيب نفس و قبول رياضت است و در اين راستا قلب انسان از رنگ کدورت صافي گـردد و انـوار الهـي بـه طريق اشراق درآن متجلي شود و آن چه ناديدني است به کشف و شهود بي پـرده عيـان گـردد، ايـن سعي و مجاهدت از قديم ترين زمانهاي تاريخي در همه ي مذاهب و اديان وجود داشته اما در تعـاليم عاليه ي اسلام از صدر آن با انديشه ي زهاد و عبادت پيشگاني چون سلمان، ابوذر، عمار، اويس قرنـي، حسن بصري و بسياري ديگر صورت ناب توحيدي آن آشکار گرديد به عبارتي اين افراد نام صـوفي را در هيئت تعاليم اسلام به وجهي کامل زنده نمودند، تا اين که در دورهي حکومـت امـوي بـا سـلطنت مطلقه اي که برپايه ي دنياپرستي به جاي تعاليم حق شکل گرفته بود، گروهي از مسلمانان به اعتراض، از شکل گيري گرايش به دنيا گرايي؛ از امور متعلق به دنيا کناره گيري کردند و طريق زهد و عبـادت محض را پيش گرفتند که به نقل از ابن خلدون اين طايفه به نـام صـوفيه خوانـده شـدند (ر.