چکیده:
ابن حزم (۳۸۴–۴۵۶) متهم به انکار مبانی متواتر
تشیع است ایا این کار حاصل اتحاد یهود بنی امیه علیه تشیع در اندلس است. چه واقعیتی دارد. در قرن چهارم و پنجم هجری با این که جریانهای تمدنی فرهنگی فکری و تفکر اسلامی و شیعی در اندلس کاملا شناخته شده بود و این جریانها میتوانستند منشاء عمل باشند ناگهان دانشمندی اسلامی متبحر در فقه و اصول و کلام گرایشی ایجاد کرد که عواقب جبرانناپذیر برای قدرت اسلامی در اندلس و غرب اسلامی داشت. او فقیه ظاهری ابن حزم فقیه صاحب المحلی مفسر و مورخ و نسبشناس اندلسی با خانوادهای با ریشه یهودی است که در حساسترین نقطه گردش تاریخ در اندلس وارد میدان اندیشه شد، کاری کرد که شکاف جهان اسلام را عمیقتر و ماندگارتر و موثرتر کرد. اغاز ملوک الطوایف قبل درگیری جریانهای سیاسی دولتی و قدرتمندان حاکم نزاع عمیق و گسترده اندیشه در جهان اسلام از بغداد تا قرطبه و مراکش و... بود. ابن حزم از خانواده یهودی بنی جهور که پیشگام ملوک الطوایف بعد از امویان و هنگام احتضار انها بودند، در این چینش فکری جهان اسلام در یکی از نقاط گردش تاریخ اسلام یعنی اغاز ملوک الطوایف اندلس که ایبری را به صورت مرقعی چند پاره در اورد وارد عمل شد و اصول و مبانی مذهبی که میتوانست در جهان اسلام عامل نوعی تحرک و وحدت و ثبات باشد را انکار کرد. کما اینکه این مذهب در شرق مایه ثبات و قدرت شد. ابن حزم مشهورات جهان اسلام در مورد فضایل و ولایت علی ع و جایگاه نورانی فاطمه را از بیخ و بن به صورت حدلی انکار کرد و نصوص مشهور بین شیعه و سنی را بدون ارایه هیچ نصی و ادله منصوص رد کرد و بدیهی است از نخستین حملات انکاری و تکفیری ابن حزم تحریف اشکار داستان حجه الواع و حذف خطبه غدیر مشهور بین شیعه و سنی از ان است.
و انتشار کتابی با همین نام بدون خطبه غدیر است. وقوع و هم زمانی نوشتههای ابن حزم با اضطراب سیاسی اجتماعی و نظامی در ایبری قابل تامل استد. چرا قبل از جریان سیاسی و نظامی خلافت بغداد و قرطبه دربرابر تشیع، این جریان فکری را ابن حزم براه انداختند. در واقع کار ابن حزم با هرنیت که بود مخل و ویرانگر جریان مثبتی در جهان اسلام شد که میتوانست نمایه قدرت و وحدت باشد. چون احیای جریان اهل بیت سرمایه و پتانسیل پنهان جهان اسلام برای حفظ تمامیت قدرت اسلامی در اندلس بود و این نوشتههای ابن حزم که او را در جناح یهود قرار داد شاید با این کار بتوان گفت ابن حزم یهودی پتانسیل قدرت اسلام در غرب اسلامی را از کار انداخت. و مذهب تشیع مانند اقلیتی کوچک در اندلس در رقابت و تنازع قدرت سیاسی با دیگر رقبا در اندلس چهل سال بیشتر دوام نیاورد و حذف شد. ابن ابار مورخ اندلسی بیدارو حاضر در صحنه این جریانات اندلس در کتاب خود "دررالسمط" به پدیده اتحاد یهود وعرب اموی برای مهار تشیع اشاره صریح دارد. و به عمق یهودی بودن این جریان توجه کرده است. اری جریان و گرایش تفرقه و توطئه امیز ابن حزم از قرون نخستین هجری شناخته شده است و ماهیت شیطانی ان مورد توجه بوده است. و عنایت به ان بوسیله اموی نگاران معاصر هنوز ادامه دارد. این پژوهش در مورد امویگری ابن حزم محتمل ارای و نظریات دیگری از جمله تحریف اثار ابن حزم از جمله الفصل او هم هست و راه نقد باز است. ولی به هرشکل وجود موارد یاد شده در الفصل راه را برای دادن هر نسبت به ابن حزم مهیاء کرده است.
خلاصه ماشینی:
ابن حزم و واقعيت انکار تشيع در الفصل ، توافق تاريخي عرب اموي و يهود؟؟ دکتر محمدرضا شهيدي پاک استاديار دانشگاه ازاد اسلامي تهران مرکز ابن حزم (٣٨٤–٤٥٦) متهم به انکار مباني متواتر تشيع است ايا اين کار حاصل اتحاد يهود بني اميه عليه تشيع در اندلس است .
ابن حزم از خانواده يهودي بني جهور که پيشگام ملوک الطوايف بعد از امويان و هنگام احتضار ان ها بودند، در اين چينش فکري جهان اسلام در يکي از نقاط گردش تاريخ اسلام يعني اغاز ملوک الطوايف اندلس که ايبري را به صورت مرقعي چند پاره در اورد وارد عمل شد و اصول و مباني مذهبي که ميتوانست در جهان اسلام عامل نوعي تحرک و وحدت و ثبات باشد را انکار کرد.
قرطبه درقرون متمادي مسکن يک خانواده يهودي به نام عرب بني جهور است فردي از اين خاندان سهم عظيمي در شکل گيري تاريخنگاري سبک اموي براي تقليل و انکار وجود و قدرت تشيع در اندلس دارد.
ــ تنقيح مناط کتاب تاريخ تشيع در غرب اسلامي پس از شانزده سال ، جامعه شناسي سياسي دولت ، شهيدي پاک، دکتر محمدرضا؛ دستاوردهاي نوين در مطالعات علوم انساني مرداد ١٤٠١، سال پنجم - شماره (١٠)٥١: صفحه - از ٢١١ تا .
ــ آسيب شناسي و نظريه پردازي اهل بيت در غرب اسلامي (مغرب اندلس افريقيه ) و ناپايداري تشيع از ابن حزم تا ابن ابار، شهيدي پاک، محمدرضا؛ مطالعات راهبردي علوم انساني و اسلامي» پاييز ١٣٩٩ - شماره ٣١ (١٢) صفحه - از ٢٥١ تا ٢٦٢.