چکیده:
در این پژوهش که با روش توصیفی - تحلیلی انجام شده است، در ابتدا، تلاش شد به اختصار به تاریخچه نقوش ترکمن خراسان شمالی پرداخته شود. در ادامه، با اشاره بر شیوه زندگی و طبیعت محل زندگی این قوم، سعی شد تا دلایل حضور پررنگ عناصر طبیعی در آثار این قوم مطالعه شود.پس آثار صنایع دستی ترکمنی از جمله صنایع بافندگی، سوزن دوزی که تاکید بیشتر این پژوهش بر نقوش ترکمن و تلفیقی از چرم بر روی کیف و کفش بوده است. برای رسیدن به نتایجی که بتواند پرسش های مطرح شده درباره علت و ریشه نقوش ترکمن را - که موضوع محوری این پژوهش است - تفسیر و توجیه کند، سعی بر این است تاریخچه کوتاه و مفیدی از نقوش ترکمن به دست آید که بتوان بر اساس آن، سیر طبیعی و تاریخی شکل گیری و دوام و تغییر نقوش نشان و تبیین کرد. با به وجود آمدن هر نقش در مکان، در همه فرهنگ ها، نمادها و نشانه هایی وجود دارد. تمامی نقوش ها و فرم ها دارای بار معنایی بوده است. این شیوه بافت نقوش ترکمن به روش سنتی در طراحی و دوخت کیف های چرمی دست دوز مشاهده می شود. اهمیت موضوع بیان شده این ضرورت را ایجاد نموده تا به تحلیل کاربست شیوه هنری نقوش ترکمن خراسان شمالی در هنر صنعت چرم معاصر و نگاهی بر هنر کیف و کفش پرداخته شود. هدف اصلی پژوهش شناخت نقوش ترکمن خراسان شمالی و شناسایی نحوه کاربست آن در هنر صنعت طراحی و دوخت کیف چرمی دست دوز معاصر است.
In this research, which was done with a descriptive-analytical method, initially an
attempt was made to briefly discuss the history of Turkmen patterns in northern Khorasan.
In the following, referring to the way of life and the nature of the place where
these people live, it was trying to study the reasons for the strong presence of natural
elements in the works of these people. Therefore, in the works of Turkmen handicrafts,
including weaving, and needlework, the emphasis of this research is on Turkmen motifs
and There has been a combination of leather with bags and shoes. To reach results that
can explain and justify the questions raised about the cause and origin of Turkmen motifs
- which is the central topic of this research - an attempt is made to obtain a short and
useful history of Turkmen motifs, based on which, the natural course of And he showed
and explained the history of formation, durability, and change of motifs. As each role
takes shape, there are symbols and signs in every culture. All patterns and shapes have
meaning. This traditional method of weaving Turkmen patterns is found in the design
and sewing of handembroidered leather bags. The importance of the stated topic has
made it necessary to analyze the application of the artistic method of Turkmen motifs
of North Khorasan in the art of the contemporary leather industry and look at the art of
bags and shoes. The main goal of the research is to know the Turkmen motifs of North
Khorasan and to identify how it is used in the art industry of designing and sewing contemporary
hand-embroidered leather bags.
خلاصه ماشینی:
ماهنامه علمي ـ تخصصي مطالعات ميان رشته اي هـنر و عـلوم انسـاني سال دوم ، شماره ششم ، ارديبهشت ١٤٠٢ صص ١١-٢٤ تحليل کاربست شيوه هنري نقوش ترکمن خراسان شمالي در صنعت چرم معاصر؛ با نگاهي بر هنر کيف و کفش زهرا فضلي عنبران / دانشجوي کارشناسي ارشد هنر اسلامي ، دانشکده هنر، موسسه آموزش عالي فردوس ، مشهد، ايران .
اهميت موضوع بيان شده اين ضرورت را ايجاد نموده تا به تحليل کاربست شيوه هنري نقوش ترکمن خراسان شمالي در هنر صنعت چرم معاصر و نگاهي بر هنر کيف و کفش پرداخته شود.
طراحي نقوش ترکمن با استفاده از چرم ، امروزه مورد قشر مختلف جامعه مورد پسند قرار گرفته است (اسکويي ، ١٣٩٢: ٤٨) که با توجه به مطالب بيان شده ، پژوهش پيش رو به دنبال پاسخ به اين پرسش است که چگونه هنر نقوش ترکمن به روش سنتي در طراحي و دوخت کيف هاي چرمي دست دوز معاصر به کار مي رود؟ براي پاسخ به سؤال مطرح شده ، ابتدا پس از تعريف نقوش ترکمن خراسان شمالي ، شناسايي نحوه کاربست آن در هنر صنعت طراحي و دوخت کيف چرمي دست دوز معاصر مورد تحليل قرار گرفته است و در نهايت ، يافته ها ارايه شده است .
/ / / تصاوير٤تا٦: خمتاز در ترکمن / تعويذ در ترکمن / شکل کلي گول «چووال » (حصوري ،٢٢:١٣٧١ و٣١) تعويذ: تعداد زيادي از نقوش ترکمن از نوع دعا و طلسم است که در اين ميان ، نقش مايه هاي دغاچيک با کارکرد تعويذ از همه بارزتر است (يعقوب زاده ، ١٣٩٢: ٢٤).