چکیده:
هدف پژوهش حاضر استنتاج اصول تربیت اجتماعی از مبانی انسانشناختی علامه حسنزاده آملی بر اساس الگوی فرانکنا است. در این راستا، کتابهای انسانشناسی علامه حسنزاده آملی بررسی و مبانی آن استخراج گردید. مبانی انسانشناختی علامه عبارتند از: فرد و اجتماع هر دو اصالت دارند، انسانها در عین برابری، تفاوتهای فردی با یکدیگر دارند، انسان دارای قدرت اندیشهورزی است، انسان دارای گرایش نوعدوستی و مهربانی است، انسان دارای فطرت خداجویی است، انسان، حقطلب و باطلگریز (عدالتخواه) است، انسان آزاد و مختار است، انسان خلیفه الله است و انسان جاودانه، ابدی و همیشگی است. اصول تربیت اجتماعی استخراج شده از مبانی تربیت اجتماعی نیز عبارتند از: اصل رعایت تناسب بین اصالت فرد و اجتماع، اصل رعایت تفاوتهای فردی، اصل تعاون و همکاری، اصل مسئولیتپذیری، اصل رعایت احترام و قدرشناسی، اصل پرورش قوای عقلانی، اصل رعایت نوعدوستی و مهربانی با خلق، اصل انجام صله ارحام، اصل عدالتطلبی و ظلمستیزی، اصل پرورش انسان آزاد مختار، اصل خداجویی و خدامحوری، اصل اولویت آخرت نسبت به دنیا.
The purpose of the present study is to infer the principles of social education from anthropological tenets of 'Allamah Hasan Zadeh Amoli based on the Frakena Model. In this regard, anthropological books of 'Allamah Hasan Zadeh Amoli were studied and their tenets were extracted. 'Allama's anthropological tenets include: individuality and society both have genuineness, humans despite their equality, have personal differences compared to each other, they have the power of thought, they have inclination to altruism and kindness, they have disposition to seeking God, they are seeking right and abhor falsehood (they seek justice), they are free to act, they are the successors of God, they are eternal, infinite, and continual. The principles of social education extracted from tenets of social education involve: balance between the genuineness of individuality and society, the principle of observing personal differences, the principle of cooperation and collaboration, the principle of responsibility, observing respect and gratitude, nurturing rational power, observing altruism and kindness to people, visiting relatives, seeking justice and fighting against cruelty, nurturing a human of free will, seeking God and God-centeredness, and the priority of the other world to this world.
خلاصه ماشینی:
استنتاج اصول تربيت اجتماعي از مباني انسان شناختي 1 علامه حسن زاده آملي بر اساس الگوي فرانکنا 4 روح اله حسن زاده ١، سيد صدرالدين شريعتي ٢، سعيد بهشتي ٣، احمد سلحشوري ١دکتري، گروه فلسفه تعليم و تربيت اسلامي، دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي، دانشگاه علامه طباطبايي، تهران ، ايران (نويسنده مسئول ).
در اين راستا، هدف پژوهش حاضر تبيين مباني انسان شناختي علامه حسن زاده آملي و استنتاج اصول تربيت اجتماعي آن است .
با توجه به رويکرد سوم درباره تربيت اجتماعي، بايد گفت ، علامه حسن زاده آملي، متفکر مسلمان و ايراني که انديشه اش مطابق با فرهنگ ايراني- اسلامي است ، متأسفانه هيچ گونه بحثي درباره تربيت اجتماعي بر اساس انسان شناسي ايشان ارائه نشده و استخراج ديدگاه هاي تربيت اجتماعي ايشان ، ميتواند در زمينه تربيت اجتماعي به رفع کمبودهاي نظام تعليم و تربيت کمک کند.
نحوه ترکيب اين گزاره ها در جدول شماره (۱) آمده است : جدول شماره ١- استنتاج اصول از گزاره هاي توصيفي و هنجارين (حيدري و باقري نوع پرست ، ١٣٩٥، ص ٨٣) گزاره هاي (واقع نگر) گزاره هاي (هنجارين ) اصول گزاره هاي توصيفي حاوي «است » + گزاره هاي هنجارين حاوي «بايد» در اين پژوهش ، از آثار دست اول علامه حسن زاده آملي مانند دروس معرفت نفس ، انسان کامل از ديدگاه نهج البلاغه ، عيون مسائل نفس ، گنجينه گوهر روان ، هزار و يک نکته و هزار و يک کلمه و غيره و آثار دست دوم مانند شرح هاي آيت الله صمدي آملي بر تعدادي از کتاب هاي علامه استفاده شده است .