چکیده:
صلح و آشتی یکی از واژههای دلنشین است که رسول گرامی اسلام6 علیرغم درگیریهای متعدد با کفار و منافقین، آن را برای بشریت به ارمغان آورد. صلح خواهی بعنوانیکاستراتژی مهم در روابط خارجی و بینالمللی اسلام مطرح است و اهداف عالی صلح در خطوط کلی سیاست اسلام، بر منافع امت اسلامی استوار است. نویسنده در این نوشتار با ارائه راهکارها و شناسایی مصادیق صلح، بر آن است زمینههای اندیشیدن به صلح پایدار را مورد بررسی قرار دهد و این نگرش را تقویت نماید که مرزهای قراردادی کنونی در میان ملتها با مرزبندیهای اسلامی طبق تکلیف و تعریف دینی، متفاوت است. در این اندیشه به هیچوجه توجه به ملیت، جنسیت و منطقه جغرافیایی ملاک نیست، بلکه توجه به مشکلات کنونی مسلمانان و کشورهای اسلامی به دلیل سیطره قدرتهای غربی و سیاستمداران آن، مورد توجه بوده و به دنبال رویههایی هستیم که میتواند نیل به صلح جهانی بر اساس بشردوستی و هم نوع پذیری را امکان پذیر نماید. این مقاله با اشاره به برخی دستاوردهای صلحمدار و فعالیتهای بشر دوستانه نظیر «منطقه سفید»، نقش سازمانهای بینالمللی در صلح را بررسی، و پژوهشی جدید تحت عنوان اندیشهورزی در جهان اسلام برای دستیابی به صلح پایدار، را مورد کاوش قرار میدهد.
السلام والمصالحه هی واحده من الطف الکلمات التی جلبها نبی الاسلام الکریم (صلی الله علیه واله وسلم) للبشریه علی الرغم من الصراعات العدیده مع الکفار والمنافقین. ان السعی الی السلام هو استراتیجیه مهمه فی العلاقات الخارجیه والدولیه للاسلام، وتعتمد الاهداف العلیا للسلام فی الخطوط العریضه للسیاسه الاسلامیه علی مصالح الامه الاسلامیه. والکاتب فی هذا المقال، من خلال تقدیم الحلول وتحدید مصادیق السلام، یسعی الی دراسه اسباب التفکیر فی السلام الدايم وتعزیز الرای القايل بان الحدود التعاقدیه الحالیه بین الدول تختلف عن الحدود الاسلامیه وفقا للتکالیف والتعریفات الدینیه. ففی هذا الفکر، فان التوجه والمعیار لیس نحو الجنسیه والجنس والمنطقه الجغرافیه، بل الاهتمام بالمشاکل الحالیه للمسلمین والدول الاسلامیه بسبب هیمنه القوی الغربیه وسیاسییها، ونحن نبحث عن اجراءات یمکن ان تمکن من تحقیق السلام العالمی القايم علی العمل الخیر للبشر والایثار للنظراء فی الخلق. وهذه المقاله بالاشاره الی بعض الانجازات حول السلام والانشطه الانسانیه مثل المنطقه البیضاء، تستکشف دور المنظمات الدولیه فی السلام، وتدرس فی دراسه جدیده هذه المسايل تحت عنوان التفکیر فی العالم الاسلامی لتحقیق السلام الدايم.
Peace and reconciliation is one of the pleasant words that the Prophet (peace be upon him) brought to humanity despite numerous clashes with infidels and hypocrites. Peace seeking is an important strategy in foreign and international relations of Islam and the great goals of peace in the general lines of Islamic politics are based on Islamic interests. By providing solutions and identifying the instances of peace, the author, in this article, seeks to examine the context of sustainable peace and reinforce the view that the current contractual boundaries among nations are different from Islamic boundaries drawn by religious duty and definition. In this idea, there is no attention to nationality, gender and geographical region, rather to the current problems of Muslims and Islamic countries due to the dominance of Western powers and its politicians. Thus, we are looking for practices that can achieve world peace based on humanity. Referring to some peaceful achievements and humanitarian activities such as the “White Zone”, this article examines the role of international organizations in peace, and conduct a new research in the Islamic world to achieve sustainable peace .
خلاصه ماشینی:
این مقاله با اشاره به برخی دستاوردهای صلحمدار و فعالیتهای بشر دوستانه نظیر «منطقه سفید»، نقش سازمانهای بینالمللی در صلح را بررسی، و پژوهشی جدید تحت عنوان اندیشهورزی در جهان اسلام برای دستیابی به صلح پایدار، را مورد کاوش قرار میدهد.
اهداف مشخص تحقیق مکانیسمهای پاسخگویی بشردوستانه، درآمدی بر اندیشه حقوقی بشردوستانه، ترویج احترام به حقوق بینالمللی بشردوستانه، کمک به دولتها در انجام تعهدات حقوقیشان تشکیل جنبش منطقه سفید، تشکلهای مردم نهاد، نقش رسانه صلیب سرخ در دستیابی به منطقه سفید، نقش آموزش و پژوهش جهانی در کمیته بینالمللی صلیب سرخ، نقش ادیان، رهبران سیاسی و عرصه دیپلماتیک در حل بحرانهای جهانی و صلح پایدار و سفیران صلیب سرخ میباشد.
از این رو و با تعاریفی که از حقوق بشردوستانه بینالمللی شد، تبیین دیدگاههای ادیان، به ویژه اسلام به عنوان یکی از مهمترین ادیان جهان معاصر، که متاسفانه گاه حتی از سوی پیروانش مورد کج فهمی و سوء تفسیر قرار گرفته است، اهمیت ویژه ای دارد.
یکی از روشهایی که کمیته بینالمللی صلیب سرخ این کار را از آن طریق انجام میدهد تضمین احترام برای حقوق مردم متأثر از جنگ است.
(کمال آرا، 1399، اندیشکده روابط بینالملل)اتاق فکر صلح جهانی مجموعه ای نظام مند و اندیشه محور است که در نقاط مختلف جهان دارای نمایندگی بوده و با پیش دستی جمهوری اسلامی ایران تاسیس میگردد تا هر شخصی در هر لحظهای بتواند ایده و اندیشه ی خود را در خصوص صلح به مرکزیت مجموعه ارائه نماید، مورد توجه این پیشنهاد میباشد.