چکیده:
واقعه کربلا تاثیرگذارترین عامل در بازسازی هویت مسلمانان به ویژه شیعیان بوده است. در بسیاری از نقاط جهان محافل عزاداری برای امامحسین علیه السلام برگزار میشود، و در طول تاریخ درباره واقعه کربلا آثار فرهنگی، هنری و مذهبی بسیاری پدید آمده است. به راستی نهضت کربلا با چه هدفی انجام گرفته و ریشه اصلی قیام چه بوده است؟ دیدگاهها درباره هدف قیام امامحسین علیه السلام چیست؟ عواملی نظیر: «اجبار بر بیعت»، «تشکیل حکومت»، «شهادت طلبی»، «امر به معروف و نهی از منکر» و «دعوت کوفیان» تا چه اندازه در حرکت امام علیه السلام نقش داشتهاند؟
در این نگارش کوتاه تحلیل «سنت براندازی واقعه عاشورا» و ریشهایترین عامل قیام به عنوان مبنای قیام امامحسین علیه السلام معرفی میشود به طوری که عوامل یادشده در ذیل این مبنا قرار خواهند گرفت.
کانت وقعه کربلاء العامل الاکثر تاثیرا فی اعاده بناء هویه المسلمین، وخاصه الشیعه. تقام حلقات العزاء علی الامام الحسین7 فی کثیر من انحاء العالم، وقد تم انشاء العدید من الاثار الثقافیه والفنیه والمذهبیه حول هذه الواقعه طوال التاریخ. وبالفعل ما هو الهدف لنهضه کربلاء وما هو الجذر الاصلی لهذه الثوره؟ وما هی الاراء حول هدف ثوره الامام الحسین7؟ الی ای مدی بعض عوامل مثل: «الاکراه علی البیعه» و «تشکیل الحکومه» و «طلب الاستشهاد» و «الامر بالمعروف والنهی عن المنکر» و «دعوه الکوفیین»، لعبوا دورا فی حرکه الامام7؟ فی هذه المقاله القصیره، تم تحلیل «سنه القلب والاطاحه فی وقعه عاشوراء» ویتم التعریف علی العامل الاساسی للثوره کاساس لانتفاضه الامام الحسین7، بحیث تکون العوامل المذکوره سیتم وضعها تحت هذا المبنی.
The incident of Karbala has been the most influential factor in rebuilding the identity of Muslims, especially Shiites. Mourning circles for Imam Hussein (AS) are held in many parts of the world, and many cultural, artistic and religious works have been created about the Karbala event. Indeed, what was the purpose of the Karbala movement and what was the root of the uprising? What are the views about the goal of Imam Hussain's uprising? To what extent have the following factors played a role in the movement of the Imam (AS) ?
"Compulsion to pledge allegiance", "formation of the government", "seeking martyrdom", "enjoining the good and forbidding the evil" and "calling the Kufis ."
This short article introduces the analysis of the "the overthrow of the Ashura event" and the most fundamental factor of the uprising as the basis of the uprising of Imam Hussein (AS), so that the mentioned factors will be placed under this basis.
خلاصه ماشینی:
در فرهنگ قرآن سه نوع سنت را میتوان استنباط کرد: 1ـ سنت فرصت عدل (ولایتی که خداوند در اختیار اولیاء خدا قرار میدهد)؛ 2ـ سنت تداوم عدل (تحقق عدالت و استمرار آن)؛ 3ـ سنت براندازی (هلاکت در اثر بیعدالتی)؛ «فرصت عدل»، سنتی است که همیشه وجود دارد یعنی خداوند هیچگاه زمین را از این فرصت خالی نمیکند بلکه حجت الهی همواره در میان آدمیان بوده و انسانها میبایست از این فرصت برای راهنمایی و هدایت خود استفاده کنند و در مرحله بعد تداوم آن را تضمین نمایند.
با این حال باید توجه داشت که جامعه نبوی نسبت به امتهای پیشین استثناء شده است، زیرا به استناد آیه شریفه: ﴿وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَأَنْتَ فِيهِمْ﴾ (انفال(8): 33) امت پیامبر برخوردار از یک ویژگی منحصر به فرد است که امتهای دیگر فاقد آن بودهاند، و آن این است که هیچگاه رسول گرامی اسلام6 مجاز به نفرین در حق امت خود نبوده است، و جانشینان او که در راستای مأموریت پیامبر، حق پیشوایی و حکومت داشتند نیز مجاز به آن نبودهاند.
اما بعد، پس از حسین بن علی7 و عبدالرحمان بن ابی بکر و عبدالله بن الزبیر و عبدالله بن عمر بن الخطاب بیعت شدید بستان و اجازه مخالفت به آنان مده، پس هر کس از آنان مخالفت نمود گردنش را بزن و سرش را برای من بفرست» (ابن اعثم کوفی، 1411ق، ج5، ص10) 3 در واقع امامحسین(علیهالسلام) برای احیای عدالت از دست رفته و نزدیک ساختن جامعه با «مقام ولایت» و «جایگاه امامت» قیام کرد، زیرا این مفهوم در جامعهی آن روز به شدت فراموش شده بود.