چکیده:
از رایجترین دیدگاههایی که از دیرباز در خصوص تفاوت دو وصفِ شریفِ «الرحمن» و «الرحیم» مطرح شده، عام بودن متعلَّقِ رحمانیت و خاص بودن متعلَّقِ رحیمیت است. البته دیدگاه مزبور با تقریرات متفاوتی ابراز شده است که رایجترین آن، ناظر بودن الرحمن بر کل انسانها یا کل مخلوقات، و ناظر بودن الرحیم، تنها بر مؤمنین است. تحقیق حاضر به شیوه توصیفی تحلیلی به تبارشناسی این دیدگاه و عیارسنجی آن پرداخته است. به نظر میرسد دیدگاه محل بحث، علیرغم اینکه سعی شده متکی بر شواهدی قرآنی و ادبی معرفی شود، با برآیندِ کاربست قرآنی از «الرحمن» و «الرحیم» مغایرت دارد و ساخت صرفی دو وصف شریف نیز با دیدگاه مزبور همخوان نیست. نهایتاً بر اساس مطالعه کاربست قرآنی و همچنین با ساختارشناسی صرفی، میتوان چنین گفت که «الرحمن» وصفی ذاتی است که اساساً متعلَّقِ خارجی برنمیدارد و «الرحیم» صفتی فعلی و دارای مراتب است که مرتبهای از آن با متعلَّقِ عام و مرتبهای شدید و دائمی از آن، با متعلَّقِ خاص پیوند میخورد. البته در روایاتی دیدگاه محل بحث تأیید شده است که اتقان سندی ندارند و با عنایت به برآیندِ محکمِ بحث قرآنی و ادبی، ظاهرشان مردود است، هرچند امکان تأویل به معنایی خلاف ظاهر که موافق دیدگاه مرجَّح باشد فراهم است.
One of the most common Comments that have been made for a long time and about the difference between "Al-Rahman" and "Al-Rahim" is the generality of the function of "Al-Rahman" and the specificity of the function of "Al-Rahim". Of course, this view has been expressed in different interpretations, the most common of which is that "al-Rahman" includes all human beings or all creatures, but "al-Rahim" includes only believers. The present study has descriptively-analytically examined the genealogy of this Comment and its validity. It seems that the Comment under discussion, despite attempts to introduce it based on Qur'anic and literary evidence, contradicts the result of the Qur'anic use of "Al-Rahman" and "Al-Rahim" And the morphological construction of two sacred descriptions is not consistent with this Comment. Finally, based on the Qur'anic usage and morphological form, it can be said that "al-Rahman" is an internal attribute that does not belong to the external creature And "al-Rahim" is a current and hierarchical adjective, one of which is related to the public and the strong and permanent of which is associated with specific people.Of course, in some hadiths, the Comment of the place of discussion has been confirmed that their document is weak and their appearance is rejected due to the strong outcome of the Qur'anic and literary discussion, However, it is possible to have an interpretation that agrees with the chosen view.