چکیده:
آموزه معاد و برپایی قیامت از اساسیترین اعتقادات اسلامی مورد توجه گرایشهای تأویلی جریانهای انحرافی بوده است. متصوفه که تاریخی به گستردگی دوره اسلام دارد؛ تأویل را به عنوان شیوهای برای درک باطن شریعت و حقیقت مکنون در آن به کار بسته است. متصوفه معتدل هرچند بر وقوع ظاهری و حقیقی واقعه قیامت و مفاهیم مرتبط با آن صحه گذارده لکن بیانی تأویلی از مقامات قیامت بیان داشته است که مایه انحرافاتی در جامعه اسلامی شده است. این پژوهه با روش کتابخانهای و بهگونه توصیفی تحلیلی به بررسی تأویل متصوفه در مفهوم قیامت میپردازد. این جستار پس از دنبال نمودن سیر تأویلگرایی در مفهوم قیامت، تبیین اقسام قیامت در دیدگاه متصوفه و تأویلاتی که بر آن آموزه وارد شده است به این دستاورد رهنمون شد که چنین تأویلاتی منجر به اباحیگری، زمینهسازی برای نسخ شریعت، بدعتگذاری در ایجاد آئینی ساختگی و سستی نسبت به موضوعات مختلف شریعت الاهی شده است.
The doctrine of resurrection and the establishment of the resurrection is one of the most basic Islamic beliefs that has been the focus of the interpretation tendencies of deviant currents. Sofia, which has a history as extensive as the Islamic period; Taweel has been used as a way to understand the Inside of religion and the hidden truth in it. Although moderate Sufia has confirmed the real and apparent right of the resurrection and the concepts related to it, he has given an interpretation of the resurrection, which has become a source of deviations in the Islamic society. This research is done with a library method and in a descriptive and analytical way checks the interpretation of Sufiya in the concept of resurrection. This essay, after following the course of interpretation in the concept of resurrection, Explanation of the types of resurrection in the Sufi view and the interpretations based on which the teaching was found made it clear that such interpretations have led to obscenity, groundwork for abrogation of religion, heresy in creating a fake ritual, and laziness towards various issues of the divine law.