چکیده:
یکی از موضوعات چالشی در عصر حاضر، اوتانازی داوطلبانه است؛ که مازاد برگفتگو در فضای دانشی، روزنهای نیز به سمت فضای فرهنگی، سینمایی پیداکرده است که درتلاشند با قبح زدایی به تجوز آن بپردازند.
برخی سازمانها ودولتها با قبح زدایی از طریق فعالیتها ی رسانهای وقانونی اعلام کردن، اوتانازی داوطلبانه، رغبت به سمت آنرا ترویج میکنند. کشورهای مانند بلژیک، لوکزامبورگ، هلند، سوئیس و اخیرا اسپانیا، آنراقانونی اعلام کردهاند.
روش تحقیق براساس مطالعات توصیفی تحلیلی و یافتن افقها ی مشترک از منظر درون دینی(آیات قران کریم و برون دینی(نسل اول حقوق بشر)خواهد بود.
از منظر قرآن کریم دلیلی بر جواز اوتانازی داوطلبانه وجود ندارد که میتوان به دلایل عدم جواز؛ مانند حق حیات، حق کرامت انسان، انحصاری بودن حق مرگ برای خداوند، اصل حکیمانه بودن درد و رنج و احتمال خطا در تشخیص اشاره کرد. همچنین از منظر برخی مواد حقوق بشر بهویژه حقوق نسل اول بشرمی توان به منع اوتانازی آگاهی یافت.
One of the challenging subjects in today's era is voluntary euthanasia; the excess of discussion in the academic space has also found an opening towards the cultural and cinematic space that they are trying to license by de-ugliness.
Some organizations and governments promote the desire for voluntary euthanasia by destigmatizing it through media and legal activities. Countries such as Belgium, Luxembourg, the Netherlands, Switzerland and recently Spain have declared it legal.
The research method will be based on descriptive, analytical studies and finding common horizons from an intra-religious perspective (verses of the Holy Quran and extra-religious ones (the first generation of human rights).
From the perspective of the Holy Quran, there is no evidence for the permissibility of voluntary euthanasia, which It is possible to point out the reasons for impermissibility such as the right to life, the right to human dignity, the exclusivity of the right to die for God, the principle of the wisdom of pain and suffering, and the possibility of error in diagnosis. Also, from the point of view of some human rights articles, especially the rights of the first generation of human beings, it is possible to prohibit Euthanasia became known.
خلاصه ماشینی:
از منظر قرآن کریم دلیلی بر جواز اوتانازی داوطلبانه وجود ندارد که میتوان به دلایل عدم جواز؛ مانند حق حیات، حق کرامت انسان، انحصاری بودن حق مرگ برای خداوند، اصل حکیمانه بودن درد و رنج و احتمال خطا در تشخیص اشاره کرد.
روش و منطق پردازش در این مقاله از طریق رویکرد توصیفی-تحلیلی است که با ملاحظه رویکرد درون دینی(آیات قران کریم) و برون دینی (نسل اول حقوق بشر) خواهد بود و علت گزینش دو رویکرد به سبب دارا بودن پتانسیل بالا درپذیرش است، چرا که هرگاه دلایل مؤید یا عدم مؤید یک موضوعی مازاد بردلایل درون دینی- برآمده از آیات و روایات - بادلایل برون دینی نیز همراه باشد دراین صورت دراقناع سازی مخاطب نقش مهمی دارد؛ زیرا انسانها گونههای متفاوتی دارند برخی ازانسانها به سبب ایمان درونی، باورها و باید و نبایدهای دینی را به راحتی میپذیرند اما برخی دیگر از انسانها نیازمند استدلال وبرهان از روشهای دیگری غیر از روش دینی جهت پذیرش واطاعت هستند.
بر همین اساس، سؤال اصلی تحقیق عبارت است از: دلایل برآمده از قرآن کریم ونسل اول حقوق بشر برمنع اوتانازی داوطلبانه کدامند؟ و به تبع سوال اول، سوال دیگری نیز شکل میگیرد که عبارتند از: قرآن کریم در مواجه با اوتانازی داوطلبانه چه رویکردی دارد؟ آیا میتوان از آیات قرآن، دلیلی بر جواز اوتانازی داوطلبانه استفاده کرد؟ نسل اول حقوق بشر در مواجه با اوتانازی چه رویکردی دارد؟با توجه به مجموع آیات قرآن کریم و با توجه به اهمیت حق حیات میتوان دریافت که قرآن کریم جوازی برانجام اوتانازی داوطلبانه نمیدهد و بر اساس حقهای تکوینی مانند حق کرامت انسانی، حق حیات، حق انحصاری خداوند در مرگومیر، نافی «اوتانازی داوطلبانه» است.