چکیده:
واژۀ «تأویل» در قرآن به معانی مختلف به کار رفته است. اکثر مفسران ذیل آیۀ هفت سورۀ آل عمران به معنا شناسی آن پرداختهاند. این مقاله، با هدف بررسی تطبیقی دیدگاه علامه جوادی و آیتالله معرفت دربارۀ چیستی «تأویل» به روش توصیفی- تحلیلی سامان یافته و به این نتیجه رسیده است که: هر دو مفسر تأویل را به «ارجاع و بازگشت» معنا کردهاند. منتها محل ارجاع هر کدام متفاوت است. بنابراین، هر یک از ایشان، معنای متفاوتی از چیستی تأویل در قرآن ارائه دادهاند. با وجود اینکه در اکثر نوشتههایشان هر دو معتقدند همۀ آیات قرآن دارای تأویل هستند، اما آیتالله معرفت، تأویل را مقابل تفسیر و معنایی، خلاف ظاهر آیه میداند، اما علامه جوادی تأویل را حقیقت عینی خارجی میداند. به نظر ایشان، تأویل آیات قرآن، رسیدن از راه مثال به ممثل است.
The term "Tawil" has been used in the Qur'an with different meanings, and most of the commentators have studied its semantics under the seventh verse of Al-Imran. This article is organized with the aim of comparative analysis of Allameh Javadi and Ayatollah Marafet about the meaning of "Tawil" in a descriptive-analytical method and has concluded that: both commentators have defined Tawil as "referring and returning", but the place Reference each. Each one is different and each of them has presented a different meaning of what t'awil is in the Qur'an.Although in most of their writings, both of them believe that all Quranic verses have interpretation, Ayatollah considers the knowledge of interpretation as opposed to interpretation and the meaning that is contrary to the appearance of the verse, but Allameh Javadi considers interpretation as an external objective truth; According to him, the interpretation of the Qur'anic verses is to reach the representation through examples.