چکیده:
چالش اساسی برای حاکمیت مسلمان گورکانی ایجاد سازگاری اجتماعی در جامعه تحت حاکمیت خویش بود. در این میان داراشکوه به عنوان یک شاهزاده، از جمله افرادی است که چنین تفکری را از طریق ایدههای وحدت طلبانه ای از ادیان اسلام و هندوئیسم و با تکیه بر اشعار فارسی پرورش و ارائه داد. زبان و ادبیات فارسی همواره به عنوان یکی از عوامل انتقال دهنده مفاهیم اخلاق اسلامی در شبه قارۀ هند ایفای نقش کرده است. ازاینرو شعرای فارسی زبان در دربار سلاطین مسلمان هند، در تقویت رویکردهای اسلامی در شبه قاره هند نقش بسزایی داشتند. چنانکه داراشکوه در تقویت اخلاق اسلامی کوشید و آن را در اشعار خویش متبلور نمود. این پژوهش بر آن است تا به این مسأله بپردازد که داراشکوه کدام شیوه های اخلاقی را بهمنظور ترمیم اخلاق اجتماعی و اصلاح جامعه با رویکرد اسلامی ارائه کرده است؟ در پاسخ به سؤال مذکور مدعای زیر مورد بررسی قرار گرفته است که داراشکوه با طرح محوریت استاد و عشق متصوفانه، در صدد گسترش و ترمیم اخلاق اسلامی در جامعه شبه قاره برآمد. دستیابی به این مطلب که داراشکوه به طرح شاخص های اخلاق اسلامی در حوزه فردی و اجتماعی پرداخت و با اتخاذ تفکر صلح کل در اشعار خویش، امکان ارتقای رفتار مخاطبان خود (خواص و عوام) را در شبه قارۀ هند فراهم نمود، از جمله دستاورد این نوشتار به شمار می رود. این پژوهش با تکیه بر اشعار داراشکوه و آثار و تحقیقات انجام یافته و به تحلیل تاریخی مؤلفه های اصلاح جامعه در دیوان داراشکوه پرداخته است.
The main challenge for Gorkani Muslim rule was to create social harmony in the society under its rule. In the meantime, Darashkoh, as a prince, is among the people who cultivated and presented such thinking through the unificationist ideas of Islam and Hinduism and relying on Persian poems. Persian language and literature has always played a role as one of the factors that transmit the concepts of Islamic ethics in the Indian subcontinent. Therefore, the Persian poets in the court of the Indian Muslim sultans played a significant role in strengthening Islamic approaches in the Indian subcontinent. As Darashkoh tried to strengthen Islamic morality and crystallized it in his poems. This research aims to address the issue of which ethical methods Darashkowe has presented in order to restore social ethics and reform society with an Islamic approach? In response to the mentioned question, the following claim has been investigated that Darashkoh aimed to expand and restore Islamic ethics in the society of the subcontinent with the centrality of the master and mystical love. Achieving this matter, Darashkowa dealt with the design of Islamic ethics indicators in the individual and social spheres and by adopting the idea of total peace in his poems, he made it possible to improve the behavior of his audience (Khus and common people) in the Indian subcontinent, including the achievement of this It is considered writing.