چکیده:
بازی های رایانه ای به عنوان یک پدیدة اجتماعی درکنار سایر رسانه های صوتی و تصویریدر دنیای امروز به دلیل رشد چشمگیر فناوری های ارتباطی، طی سال های اخیر با کشش وجاذبه ای حیرت انگیز، عمده ترین مخاطبان خود را از میان کودکان و نوجوانان انتخاب می کندو نه تنها بخش قابل توجهی از اوقات فراغت این قشر را به خود اختصاص داده است. دراین مقاله که به روش توصیفی-تحلیلی به نگارش درآمده است به بررسی نقش و جایگاه بازی های رایانه ای بر پرخاشگری دانش آموزان پرداخته ایم یافته های پژوهش حاکی از آن است که: بازی های رایانه ای در پرخاشگری دانش آموزان نقش اساسی ایفا می نماید و جایگاه خاصی در گسترش پرخاشگری در بین دانش آموزان دارد.
خلاصه ماشینی:
اهميت و ضرورت تحقيق با آگاهي از اين واقعيت که انسان داراي اختيار و اراده مي باشد و نسبت به ساير موجودات از اختيار بزرگ و ويژه اي برخوردار مي باشد و مي تواند با بکارگيري قوه عقل و ناطقه خويش و همچنين کسب علم و دانش بر وسعت بينش خود بيفزايد و سلامت رواني خود را حفظ نمايد که در خانواده و اجتماع نيز تاثير مطلوب و بهينه اي داشته باشد و به پيشرفت بشر خدمت کند با تفاسير امروز در جوامع سلامت رواني و بهداشت رواني رو به تهديد است و پرخاشگري چه به صورت کلامي و غير کلامي افزايش يافته و با وجود راحت تر شدن زندگي و امکانات بيشتر در بهبود رفتار سالم به دور از خشونت و پرخاشگري کمتر اقدام و پيشرفتي حاصل شده است و چون خشونت و پرخاشگري باعث مسائل و مشکلات متعددي در روان فرد، خانواده ، مدرسه و جامعه مي شود و کارآيي آنها را کم مي کند لذا بوسيله ريشه يابي عوامل مهم بوجود آورنده پرخاشگري که در حال حاضر فيلم هاي خشن و بازيهاي خشن الکترونيکي و رايانه اي از مهم ترين علل مي باشد.
نهايتا آنهايي که بازيهاي خشونت بار انجام داده اند، اين ارتباط آنها را بسوي رفتارهاي پرخاشگرانه سوق ميدهد، معمولا 482 گزارش شده است که مردها بيشترين خشونت را نسبت به زنان از خود نشان ميدهند بنابراين مردها نسبت به زنها بسيار آسيب پذير مي باشند (اينترنت ، – MD –Web ٢٠٠٢ – يک شبکه اختصاصي تلويزيوني.