چکیده:
تمامی افسانههای موجود در باب موسیقی نظیر هرمس، فیثاغورث، آپولون و ... بر پیدایش اسطورهای موسیقی حکایتدارند. بر پایة این افسانهها، گونهای موسیقی کیهانی، با بُعدی متافیزیکی، وجوددارد که از دیدگاه متفکران هندی، هیچگونه بدعتی را در آن راه نیست و یا با بسطی مفهومی بوسیلة نوافلاطونیانی چون بوئیثوس، همة موسیقیهای عالم، بازتاب یک موسیقی کیهانی همتراز هستند. از این دیدگاه با رهایی موسیقی از فضایی یکسویه و مونولوگ، تمامی موجودات از روح بشریِ همپایهای برخوردارند که درنتیجة آن، نغمههای ملکوتی و آسمانی در آنها جاری و ساری است. با توجه به پیوستگیهایی که بین گسترة عرفان اسلامی و علم موسیقی وجوددارد، در بررسی صورتگرفته در باب کارکردهای موسیقی کیهانی در متون مختلف عرفانی، مشاهدهشد که موسیقی کیهانی در مباحثی چون عهد الست(تداعی کلام حق با شنیدن هر نغمه و سازی)، آسمانی و فرعیبودن سماع به دلیل کششهای ربانی، جاری بودن موسیقی کیهانی در همة موجودات و برخورداری از آن به تناسب ظرفیت و حالات درونی، زمینهسازی شهود حقایق ملکوتی بهوسیلة موسیقی این جهانی و... نمود برجستهای داشتهاست. بررسی پیش رو، به شیوة توصیفی- تحلیلی است.
All the myths about music, such as Hermes, Pythagoras, Apollo, etc., indicate the emergence of musical myths. According to these myths, there is a kind of cosmic music, with a metaphysical dimension, which, from the point of view of Indian thinkers, does not lead to any innovation, or is reflected by the expansion of a concept by Neoplatonists such as Boethius, all the music of the universe. They are a cosmopolitan music. From this point of view, by liberating music from a one-sided and monologue atmosphere, all beings have a contemporaneous human spirit, as a result of which heavenly songs are flowing in them. Considering the connections between the scope of Islamic mysticism and the science of music, in a study of the functions of cosmic music in various mystical texts, it was observed that cosmic music in topics such as the Old Testament (associating the word of truth with listening to each song and sub-hearing due to divine tendencies, the flow of cosmic music in all beings and its enjoyment in proportion to the capacity and inner states, the background of the intuition of heavenly truths through the music of this world and the prominent manifestation has it. The present study has been descriptive-analytical .