چکیده:
نوشتار حاضر در صدد پاسخ به این پرسش است که میان اسلام و ناسیونالیسم و بالتبع میان مسلمان بودن و ملیگرا بودن چه نسبتی وجود دارد؟ آیا نسبت تضاد وجود دارد یا نه؟ این تحقیق، بهلحاظ هدف بنیادی و مبنایی است و بهلحاظ روش، از روش تحلیل محتوای کیفی و روش تطبیقی، استفاده کرده است. براین اساس، نخست، ماهیت اسلام و مؤلفههای تفکر اجتماعی –سیاسی در اسلام بررسی شده است، سپس ماهیت ناسیونالیسم و مؤلفههای تفکر اجتماعی–سیاسی در ناسیونالیسم بحث شده است. در مرحله سوم، وجوه تشابه و تمایز اسلام و ناسیونالیسم بیان شده است و در گام چهارم، نسبت اسلام و انواع سهگانه ناسیونالیسم، استقلالی-دفاعی، مدنی-سیاسی و قومی-فرهنگی تبیین شده است؛ ازاینرو، تحقیق حاضر، بهلحاظ هدف بنیادی و مبنایی است و به این نتیجه دست یافته است که میان اسلام و ناسیونالیسم سازگاری مشروط وجود دارند؛ اسلام بهعنوان دین جامع، ناسیونالیسم قومی-فرهنگی را طرد و با ناسیونالیسم استقلالی و مدنی در برخی مصادیق مانند پذیرش تنوع و تکثر قومی-فرهنگی، استقلالطلبی و انسجام اجتماعی، تشابه و در بسیاری از مسایل مانند مبانی نظری، اهداف، ارزشها و مشروعیت حاکمیت، تفاوت ماهوی دارند.
This article aims to answer the question that what is the relationship between Islam and nationalism and consequently between being a Muslim and being a nationalist? Is there a conflict ratio or not? This research is fundamental and basic in terms of its purpose, and in terms of method, it has used the qualitative content analysis method and the comparative method. Therefore, first, the nature of Islam and the components of socio-political thinking in Islam have been examined, then the nature of nationalism and the components of socio-political thinking in nationalism have been discussed. In the third step, the similarities and differences between Islam and nationalism have been stated, and in the fourth step, the relationship between Islam and the three types of nationalism, independence-defense, civil-political, and ethnic-cultural, has been explained; Therefore, the present research is based on the fundamental goal and has reached the conclusion that there is conditional compatibility between Islam and nationalism; Islam, as a comprehensive religion, rejects ethnic-cultural nationalism and agrees with independent and civil nationalism in some cases such as acceptance of ethnic-cultural diversity and pluralism, independence and social cohesion, similarity and in many issues such as theoretical foundations, goals, values and legitimacy of governance. , have a substantive difference.