چکیده:
تهاتر نهادی است که اثر آن از بین رفتن دیون متقابل دو فرد در برابر هم است . اصل و منشاء تهاتر در تمام دنیا خرد و عقل است و بنا بر همین دلیل ، بسیاری از آثار و شرایط تهاتر در تمام دنیا مشابه و یکسان است . تهاتر را در ایران سقوط دین دانسته اند قانون هم تهاتر را در زمره عوامل سقوط تعهد بیان کرده است . سقوط تعهد در قانون قهری معرفی شده و به تبع قهری بودن اراده و اهلیت طرفین را لازم ندارد. هر چند اگر قائل باشیم که تهاتر به صورت قراردادی و قضایی در حقوق ایران وجود دارد پذیرش عدم اهلیت برای تهاتر صحیح به نظر نمی رسد. در یک تفاوت اساسی در حقوق انگلیس تهاتر قهری نیست تهاتر به تعبیری خواسته دو جانبه است و بر همین مبنا گفته شده است لازمه تهاتر اراده و اهلیت طرفین است . و به تبع آن گفته شده که تهاتر پرداخت است نه سقوط و ایفا و استیفا دین است . ایفا و استیفا هم در امور مالی اراده و اهلیت می خواهد. اراده
برای ایجاد تهاتر در حقوق انگلیس به دو صورت بروز می کند:
١-این اراده یا در ابتدا در قرار داد وجود دارد و تهاتر را در قرارداد به صورت شرط یا به صورت مستقل بیان می کنند. البته در صورتی که دین ناشی از قرارداد باشد رویه دادگاه اینجور فرض می کنند که شرط تهاتر هم در قرارداد لحاظ شده است .
٢- در غیر این صورت یعنی نبودن شرط یا قرارداد طرفین باید برای تهاتر به دادگاه رجوع کرده و طرح دعوی نمایند و تهاتر را به صورت دفاع متقابل طرح کنند و نه به صورت دعوی متقابل .
در هر دو سیستم حقوقی شرایطی برای تهاتر لازم است که مواردی از آن بین حقوق ایران و انگلیس مشابه است و از جمله این شرایط تقابل دین ، کلی بودن و معین بودن دین مورد تهاتر است . البته بعضی از شرایط هم وجود دارد که برای تهاتر در ایران لازم نیست که تمام این شرایط در هر دو سیستم حقوقی مورد بررسی قرار گرفته اند. تقابل در دیون برای تهاتر در هر دو سیستم حقوقی لازم است و تقابل یکسان بودن شرایط و طرفین دیون است . حال با این تفاوت که در تهاتر قهری به محض تقابل ، دیون ساقط می شوند ولی در حقوق انگلیس حتی با وجود تقابل اما بدون قرارداد قبلی یا حکم دادگاه ، تهاتر صورت نمی گیرد. اما برای تهاتر در این حقوق تقابل لازم است اما بعد از وجود توافق دادگاه تقابل را احراز و به تهاتر حکم می دهد. در تقسیم بندی تهاتر در هر دو سیستم حقوقی انواع مختلفی را ذکر کرده اند در حقوق ایران تهاتر را به تهاتر قهری، قضایی و تهاتر قراردادی تقسیم کرده اند اما در حقوق انگلیس تقسیم بندی که قابل پذیرش برای همه حقوق دانان باشد وجود ندارد ولی در یک تقسیم بندی تهاتر را به تهاترورشکستگی و تهاتر بین افراد غیر ورشکسته تقسیم شده که تهاتر غیر ورشکسته دارای انواع مختلف است . برای تهاتر موانعی هم وجود دارد که این موانع یا به حکم قانون یا ناشی از اراده مدیونین است که که موانع ارادی قبل و یا بعد از اجتماع شرایط تهاتر است که در ایران فقط توافق قبل از اجتماع شرایط را پذیرفته اند ولی در حقوق انگلیس هر دو توافق قبل و بعد مورد پذیرش قرار گرفته است ومانع تهاتر است . تهاتر دارای آثاری است که مهم ترین این آثار سقوط دین است که سایر آثار نیز مورد بررسی قرار گرفته است این آثار هم در هر دو سیستم حقوقی تقریبا یکسان است . یکی دیگر از اثرات تهاتر اثراتی است که در آئین دادرسی مدنی دارد که در هر دو سیستم این اثرات مورد بررسی قرار گرفته است . در این تحقیق تهاتر و شرایط آن را در حقوق ایران پایه و اساس قرار داده و تهاتر در حقوق انگلیس را با مقایسه شده است . که ابتدا حقوق ایران مطرح شده و سپس حقوق انگلیس ورد مقایسه قرارگرفته است .
خلاصه ماشینی:
براي تهاتر موانعي هم وجود دارد که اين موانع يا به حکم قانون يا ناشي از اراده مديونين است که که موانع ارادي قبل و يا بعد از اجتماع شرايط تهاتر است که در ايران فقط توافق قبل از اجتماع شرايط را پذيرفته اند ولي در حقوق انگليس هر دو توافق قبل و بعد مورد پذيرش قرار گرفته است ومانع تهاتر است .
٦ - شهيدي، مهدي، سقوط تعهدات ، حقوق مدني، ج ٥-١٣٨٧ چ ٦، انتشارات مجد، ص ١٧١ ٧ - - شهيدي، مهدي، سقوط تعهدات ، حقوق مدني، ج ٥- انتشارات مجد، ص ١٧١ 8 -derham -the law of set off English and Enter national law 3ed 2003 - oxford university press 96 همچنين اينکه براي ايجاد تهاتر بين ديون به صورت قرار دادي، وجود قرارداد مقدم بين طرفين لازم است ، که نشان دهنده اين مي باشد که تهاتر واقعه نيست بلکه عمل حقوقي است که نيازمند اراده طرفين در مورد اعمال آن است .
١٠- شهيدي، مهدي، سقوط تعهدات ، حقوق مدني جلد ٥، انتشارات مجد، سال ، ١٣٨٧ ص ١٨٥ 98 در حقوق ايران از آنجا که مسلم و معين بودن دين از شرايط تهاتر قهري نمي باشد تهاتر قضايي چهره اي متفاوت نسبت به قانون فرانسه به خود مي گيرد و تعابير فوق از تهاتر قضايي کامل نمي باشد در حقوق ايران مي توان گفت تهاتر قضايي در موردي است که وجود اصل دين يا ميزان و يا وجود ساير شرايط حصول تهاتر مورد انکار مديون قرار گرفته و در نتيجه با ارجاع 11 امر با مراجع قضايي و رسيدگي قضايي اين امر اثبات گردد.