چکیده:
دیالوگ در ادبیات نمایشی به عنوان پایه و اساس نمایشنامه،گفتگوی شخصیت های دراماتیک به معنای مکالمه و صحبت کردن شخصیت ها با هم و یا به صورت یک جانبه (تک گویی) را شامل می شود. یک دیالوگ کارآمد حداقل یکی از اهداف: معرفی مکان، معرفی زمان، معرفی شخصیت، دادن اطلاعات و یا پیشبرد داستان را دنبال می کند. به منظور یافتن راهکارهای متنوع و مطلوب برای خلق نمایشنامه هایی خلاقانه تر و با کیفیت بیشتر، در این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع اسنادی-کتابخانه ای و پایگاه های معتبر اینترنتی به بررسی دیالوگ در نمایشنامۀ آن سوی آینه از فلوریان زلر بر اساس مفهوم فاصله در بخش کانون روایی در نظریۀ روایت شناسی ژرار ژنت می پردازیم، تا بتوانیم تاثیر انواع بیان (گفتار مستقیم، گفتار مستقیم آزاد، گفتار غیر مستقیم، گفتار غیر مستقیم آزاد) بر دیالوگ نویسی و شخصیت پردازی را تبیین کنیم. در همین راستا با طرح این فرضیه که نمایشنامۀ مذکور بستر مناسبی برای مطالعۀ فاصله و انواع بیان در نظریۀ روایت شناسی ژنت در حوزۀ ادبیات نمایشی فراهم می کند، ابتدا روایت شناسی ژنت به عنوان چارچوب اصلی پژوهش به طور خلاصه مورد بررسی قرار می گیرد و سپس به تفصیل به مفهوم فاصله و انواع بیان در کانون روایی ژنت می پردازیم و همچنین با نشان دادن چگونگی بازتاب انواع بیان در نمایشنامه مذکور، تاثیر انواع بیان در نظریۀ روایت شناسی ژنت بر دیالوگ نویسی و شخصیت پردازی بیان خواهد شد.
In dramatic literature, dialogue as the basis of the play includes the verbal interaction of the dramatic characters (either in the form of the conversations of the characters with each other, or a one-sided form i.e. monologue). An effective dialogue pursues at least one of the following goals: introducing the place, introducing the time, introducing the character, giving information or advancing the story. Aiming to find various and desirable solutions to write more creative and higher quality plays, in this research, with a descriptive-analytical method and using documentary-library sources and reputable internet sites, efforts are made to examine the dialogue in the L’envers du decor by Florian Zeller, on the basis on the concept of “distance” posed by Gerard Genet in his theory of narratology. It is hoped that we will be able to explain the effect of different types of expression (direct speech, free direct speech, indirect speech, free indirect speech) on dialogue writing and characterization. In this regard, by proposing the hypothesis that this play provides a suitable basis for the study of distance and different types of expression in Ge net’s theory of narratology, first the main framework of this research is briefly examined. Then the concept of distance and types of expression in the framework of Genet's narrative is expalined, and by showing how the types of expression are reflected in the play, the effect of types of expression in Genet's theory of narratology on dialogue writing and characterization will be expressed