چکیده:
أجمع الباحثون علی أنّ أولی مراحل تأسیس المسرحیة الشعریّة قد نهض بها شاعر عبقریّ فحل ألا وهو أحمد شوقی الذی اتّصل بالأدب الغربی بعامّة والأدب الفرنسی بخاصّة، فتأثّر بالمسرح الفرنسی الذی کان یطمح أن یحذو فیه حذو "کورنی" و"راسین"، و"مولییر" وبهذا قد أدخل هذا القصّ المسرحی وکلونٍ جدید فی اللغة العربیة، وقد اضطرّت تلک الرصانة والجزالة المعهودة والملتزمة فی الشعر العربی شوقی، لیتّجه من بین أنواع المسرحیات الشعریّة صوب المسرحیة الشعریّة التاریخیة لینأی بأدبه من الألفاظ الیومیّة واللغة الحیاتیّة المعاشة التی تتّسم بها المسرحیة، فارتفع بأسلوب تلک المسرحیات الشعریّة التاریخیّة، ومن بین مسرحیاته الشعریة التاریخیة، وقع اختیارنا علی مسرحیة "کلیوباترا" التی أراد منها الدفاع عمّن صورهم التاریخ فی صورة ینقصها الولاء للوطن. وقد دافع فی مسرحیته "مصرع کلیوباترا" دفاعاً ممیتاً عن کلیوباترا التی رأی فیها أنّ المؤرخین الغربیین قد ظلموها أیّما ظلم فصوّروها - حسب تعبیرهم - فی صورة امرأة لعوب غاشیة لاهیة لا تعنیها مصلحة وطنها مصر، فصوّرها شوقی ملکةً وطنیةً تنمّ عن حبّ جارف لبلدها مصر، ویعبّر عن إخلاص صادق لها. علماً بأن جمیع مسرحیات شوقی الشعریّة التاریخیّة، قد تطرّق فیها إلی الحیاة المصریّة عبر العصور المختلفة وإلی مواطن التحول التی کانت تطرأ علیها حینما تضعف دولتها فیکافح حکامها للحفاظ علی کیانها واستقلالها. وقد کان أحمد شوقی فی مسرحیاته الشعریة التاریخیة لم یکتف بعرض الأحداث والوقائع التاریخیة وتصویر شخصیاتها فی إطار مسرحی دون هدف مقصود، بل کان دیدنه من عرض تلک الأحداث والشخصیات هو اختیار ما یراه ذا دلالات خاصّة، قد تکون تلک الدلالات أخلاقیة، أو اجتماعیّة، أو سیاسیّة، وحتی نفسیّة. ثمّ یبادر إلی بناءها فنیّاً مسرحیّاً متکاملاً مستوعباً کلّ السمات الفنیّة للمسرحیّة الناجحة وقد استطاع أن یجعل أبطاله رموزاً لمعانٍ انسانیّة سامیّة وعلیه یمکننا القول أن المسرح الشعری، قد تأسّس وازدهر علی ید هذا الشاعر الإحیایی أحمد شوقی.
Researchers believe that the first steps of the Arabic drama’s art, especially poem dramas, were taken by the Lebanese writer Marun al-Naqqash, the Lebanese writer. Although this art had weaknesses at the beginning, it can be said that its first steps were by and large acceptable. They also believe that its early stages of formation carried out by Ahmed Shawqi, the Egyptian genius poet, whose knowledge of western literature, especially French literature, strengthened his motivation to benefit from this new literary genre. Fascinated in the French literature and especially dramatic literature, Ahmed Shawqi pursued the way of the great playwrights such as Pierre Corneille, Racine and Moliere in his works. He introduced dramatic stories, as a new literary genre into the Arabic language and turned to historical poems, a way that enhanced the status of historical poem dramas. In the present article "The Death of Cleopatra" is chosen among Shawqi's historical plays. This play was written in 1927 to defend a character that Ahmed Shawqi imagined the history distorted her face. In this play, he defends surprisingly Cleopatra, the queen of the pharaonic era, and portrays her as a patriot who is infatuated with her country, Egypt. In his opinion, Cleopatra was wrongly judged by western historians. They portrayed her as a reveler and capricious woman who does not care about the interests of her country. In his historical dramas, Ahmed Shawqi is not satisfied only with plotting the events of history; rather, his goal in representation historical events and characters is to use them symbolically in order to raise moral, social, political and even psychological issues. He presents an art that is structurally complete and possessed the features of the show. Therefore, it can be said that the historical poem dramas were created and flourished by this revivalist poet under the influence of the greats of this field, such as Racine, Pierre Corneille, Moliere, and Shakespeare.