چکیده:
یکی از رابطههای معنایی، در هر زبانی، ترادف است. ترادف آن است که بتوان به جای جزء یا اجزایی از یک زنجیرهی زبانی، جزء یا اجزای دیگری قرار داد؛ بدون اینکه معنی زنجیرهی کلام تغییر یابد. هر چند دو واژه، هیچگاه بهطور دقیق هممعنا نیستند؛ زیرا بار معنایی و محتوایی آنها متفاوت است. دو واژه در شرایط و همنشینیهای ویژهای، مترادف میشوند و در بافتهای دیگر کلام، این هممعنایی را از دست میدهند. پس رابطهی ترادف، بین واژگان، نسبی است. مقالهی حاضر، با جستجو در غزلیّات کلیم کاشانی، ضمن تحلیل و توصیف محتوا، به بررسی کمّی این شگرد زبانی میپردازد. در اغلب غـزلسـرودههـای کلیم کاشانی، در حـوزهی زبانی، چنین شگردی دیده میشود و بیشتر این رابطـههـا در دو مصـرع اتّفاق می-افتد؛ او توانسته است با به کارگیری این ویژگی زبانی، دایره المعارفی را، برای مخاطبان خود، تدوین کند تا مخاطب او بهراحتی بتواند به معنی واژهی مـورد نظر پیببرد. با توجّه به کاربرد و بسامد این ویژگی، در غزلیّات کلیم کاشانی، این سیاق زبانی را مـیتوان یکـی از ویژگیهای سبک شخصی این شاعر دانست. او با 58/72% از ترادفسازی غیر تکراری بهره بردهاست. ضمنا از بین ترادفسازیهای کلیم پنج گروه از واژگان، («دیده و چشم»، «کمر و میان»، «ساغر و صراح»، «پای و قدم»، «باده، می، صهبا، شراب») بیش از دو بار تکرار شدهاند، به-طوری که درصد موارد ترادفسازی تکراری در غزلیّات کلیم 42/27% است.
One of the semantic relations, in any language, is synonymy. The synonym is to be able to replace another component or components of a language chain with another component or components; Without changing the meaning of the word chain. Although two words, They are never exactly meaningful; Because their meanings are different. The two words are synonymous in special situations and conjugations, and in other contexts of the word, this also has no meaning. So the relation of synonyms between words is relative. This article, by searching in the lyric poems of Kaleem Kashani, deals with the quantitative study of this linguistic trick. In most of Kaleem Kashani's sonnets, in the field of language, such a technique is seen and most of these relations occur in two episodes; Using this feature, he has been able to create an encyclopedia for his audience so that his audience can understand the meaning of the word. Considering the great use of this feature in Kaleem Kashani's lyric poems, this linguistic method can be considered as one of the features of this poet's personal style. He has used non-repetitive synonymy with 72. 58%. Also, among the synonyms of Kalim, five groups of words ("seen and eye", "waist and middle", "slender and straight", "foot and step", "wind, May, companion, wine") more than twice Have been repeated, so that the percentage of cases of repetitive sequences in Kaleem lyric poems is 27. 42%.