چکیده:
نقش مهمّ ژرار ژنت، ساختارگرای فرانسوی، در تکوین نظریّه زمان روایی به عنوان یکی از مهمترین مولّفههای پیشبرد روایت داستانی، بسیار قابل توجّه است. اما سوالی که این جا مطرح است این است که زمان داستان یوسف نبی از چه کارکردهایی برخوردار است؟ و چگونه تحلیل زمانمندی این روایت به فهم ژانرهای روایی کمک میکند؟ نویسنده ازچه تکنیکهای زمان روایی بهره برده است؟. ژنت نظریّه زمان در روایت خود را در پنج محور «نظم»، «تداوم»، «بسامد»، «وجه» و «لحن» مطرح میکند. این پژوهش که به روش توصیف و تحلیل مولفههای روایی صورت گرفته، نشان میدهد نویسنده برای بنای پیرنگ مورد نظر خود، توالی خطّی زمان را به هم میزند و با شکست زمان کنونی در صدد تغییر زمان تقویمی، به زمان روایت برمی آید و به کمک «پس نگری و پیش نگری» گرهها و شکافهای داستان اصلی را برطرف میکند. نویسنده در برخی موارد برای انتقال سریع پیام خود از شتاب مثبت «تلخیص» بهره میبرد و البته گاه نیز از شتاب «ثابت» استفاده میکند. وجه غالب روایت داستان مبتنی بر بسامد «مفرد» است؛ ولی چون داستانی قرآنی است، از ویژگی بارز آخر هر روایت، بهرهگیری از بسامد «مکرر» برای تثبیت پیام روایت در ذهن خواننده است. در مورد تکنیک وجه، زاویه دید داستان، دانای کل میباشد او بر تمام رخدادها و افکار شخصیتها مسلط است.
Abstract: the important role of the French structuralism Gerard Genets in the development of the theory of narrative time as one of the most important components in advancing the narrative is very significant. But the question that is raised here is what are the functions of the time in the story of Yusuf Nabi and does the analysis of the time of this narrative helpe to understand the narrative genres, has the auther used all the techniques of the narrative time. In this story, the author disrupts the linear sequence of time to construct the desired plot, and by defeating the present time, he tries to change the calendar time to the time of the narration, and with the help of retrospect and foresight, removes the knots and gaps of the main story. In some cases, the author uses positive acceleration to convey his message, quickly, and of course, sometimes he uses constant acceleration. The predominant aspect of storytelling is based on single frequency, but because it is a Quran story, the last prominent feature of any narration is the use of frequent frequency to establish the message of the narration in the mind of the reader. He is omniscient about the angle technique of the story. He is in control of all events and characters.