خلاصه ماشینی:
"در پاسخ باید بگوییم که به عکس، مفهوم آزاد بودن انسان قرنها پیش از آن که متفکران و روشنفکران و انقلابیون و رهبران اروپایی به فکر بیفتند که آزادی بشر را یکی از حقوق اساسی بشر بدانند، در اسلام مطرح شده است.
اگر آزادی را به معنای لطیف و بلند آن معنی کنیم که آزادی روح انسان از آلایش، از هوی و هوس، از رذایل و از قید و بندهای مادی است، این معنی تا امروز هم هنوز در انحصار مکاتب الهی است و اصلا مکاتب غربی و اروپایی آن را استشمام نکردهاند.
حتی اگر آزادی را با همان معنی و مفهومی که امروز در مکاتب سیاسی مطرح میشود: «آزادیهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و آزادی فکر و اندیشه و عقیده» بدانیم، به رغم تفاسیر مختلفی که در هر کدام از این عناوین وجود دارد، در همین مسائل هم اسلام قرنها قبل از انقلابها و مکاتب اروپایی این آزادی را به ارمغان آورده است.
اما اسلام به انسان میگوید استفاده از آزادی علاوه بر این که نباید آزادی و منافع جامعه را تهدید کند، باید منافع خود او را هم به خطر نیندازد.
الآن در آثار اخیر همین لیبرالنویسهای آمریکایی و شبهآمریکایی و کسانی که پیامبرشان آنها هستند، دیده میشود که میگویند: تفکر آزادی غربی با اصل «باید و نباید» و با اصل ایدئولوژی مخالف است، اسلام نقطه مقابل این است.
این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که اگر ما میگوییم عقیده مذهبی و ایمان در جامعه اسلامی آزاد است، بدان معنی نیست که اسلام اجازه دهد که فریبگران و خدعهپیشگانی در جامعه اسلامی به راهزنی ایمان مردم بپردازند."