چکیده:
مفاهیم و شاخصههای مرتبط با مقوله انتظار، منجی و مهدویت در جای جای هنر اسلامی و شیعی این مرز و بوم جلوهگری داشته است. هدف این پژوهش بازخوانی نقوش و آرایههای معماری شهر تاریخی ماسوله براساس معانی و مفاهیم و شاخصههای انتظار، منجی و مهدویت بوده است. روش تحقیق با بهرهگیری همزمان از شیوههای توصیفی و توصیفی _ تحلیل با ابزار مطالعات کتابخانهای در بخش مبانی نظری مطالعاتی و همچنین شیوه مطالعات میدانی و حضور عینی در فضاسازیهای هنری مرتبط در روندی پیمایشی بوده است. مطالعه عینی براساس نقوش و آرایههای معماری شهر تاریخی ماسوله صورت گرفته است. نتایج حاصل از این پژوهش بازخوانی مفاهیم و شاخصههای نمادین مرتبط با مقوله انتظار و منجی و مهدویت در نقوش، گرهچینیها، اعداد، اشکال هندسی، اشکال گیاهی، خطوط، گچبریها، نقوش حجاری، نقوش کاشیکاریها، آرایههای معماری شهر تاریخی ماسوله، بوده است. دستاوردهای حاصل از این تحقیق میتواند در بازخوانی و فهم و قرائت نقوش و آرایههای معماری اسلامی ایران و هنر شیعی براساس دانشهای میان رشتهای مرتبط با مقوله انتظار، منجی و مهدویت مفید باشد.
Concepts related to the category of awaiting, the savior and Mahdaviat have represented the Islamic-Shia art f this land. This research aimed to explain the architectural patterns and arrays of the historical city of Masouleh using concepts of awaiting, savior and Mahdaviat. The research uses descriptive-analytical as well as library methods in the theoretical section, while using field methods and objective presence to set an artistic stage through a survey method. The objective study was based on architectural patterns of the historical city of Masouleh. The research, as stated, seeks to reread the symbolic concepts related with the category of awaiting, savior and Mahdaviat within patterns, numbers, geometric shapes, plant shapes, lines, plasterwork, carving patterns, tiling patterns and architectural arrays of the said city. The research also seeks to read the Islamic architectural arrays and Shia art styles using interdisciplinary bodies of knowledge to better understand the category of awaiting, savior and Mahdaviat.