چکیده:
مسئلهی اصلی پژوهش این است که کدام مولفههای هویت ملی در این جاذبههای گردشگری بازنمایی شدهاند و این بازنمایی به چه صورتی اتفاق افتاده است. روش پژوهش از نوع تحلیل نشانهشناسی و بهطور خاص تحلیل اسطورهای رولان بارت است. نمونههای مورد بررسی شامل 6 نماد و نشانهی شهری در اصفهان است که به صورت هدفمند انتخاب شدهاند. یافتههای پژوهش بیانگر این است که برخی مولفههای هویت ملی در این نشانهها بازنمایی شده و به نمایش درآمدهاند. مسئلهی بنیادی که در این زمینه وجود دارد، نقش مذهب و دین وارتباط آن با ایرانیبودن است. عموما مولفههای دینی و ملی در نشانهها و نمادهای مورد بررسی در کنار هم به کار رفتهاند و جدایی اندکی بین آنها وجود دارد. بیشتر آثار موردبررسی مرتبط به دوران صفویه و بعد از آن هستند و آنچه در این نشانهها بیشتر نمایان است و بازنمایی میشود، تلاش برای بازنمایی مولفههای هویتی تشیع به عنوان دین رسمی از دوران صفویه به بعد است. اما مسئلهی بنیادیتر این است که این فرم از بازنمایی، تنها به مولفههای مذهبی تشیع محدود نشده است و در بیشتر مواقع، شاهد تلفیقی از ایرانیت و تشیع هستیم.
This study basically shows which elements of national identity have been represented in these tourist attractions, and how this representation has been occurred. The study method is of analyzing semiology and Dollan Bart's myths in special. The cases studied involve six symbols of civic semiotics in Esfahan selected purposefully. The study findings indicate that some elements of national identity available in these semiotics have been represented and exhibited. what seems to be important is the role of religion and its relationship with iranianship. Generally the national and religious elements represented in semiotics and symbols studied, have been applied altogether, but there exists a slight difference between them. Most study cases have connection to Safavi era and afterwards. However, what is more palpable in these semiotics is represented. The effort made to represent the identity elements of Shiee Religion as an official religion happens in Safavi era and afterwards. However, what seems to be more crucial is that this form of representation has not only confined to religious elements of Shiee religion, but in most cases, we are confronted with a combination of iranianship and Shiee.