چکیده:
رابطه دین و جرم تروریستی بسیار پیچیده است. از یک سو، آموزههای دین اسلام با رد هرگونه رفتار خشونتآمیز به دنبال ایجاد صلح و امنیت در جامعه است و از سوی دیگر، سوء برداشت از دین میتواند منجر به تروریسم دینی شود. رابطه میان ایدئولوژی و جرم در زمره موضوعاتی است که در جرمشناسی چندان بدان توجه نشده است. با این حال، ایدئولوژی موجب ارتکاب شدیدترین و شنیعترین جرایم میشود که از آن جمله میتوان به تروریسم اشاره کرد. اگرچه ایدئولوژیهای مختلف ممکن است موجب ارتکاب جرم شوند، اما ایدئولوژی دینی یکی از مهمترین اشکالی است که افراد با پایبندی به آموزههای دینی، مرتکب جرم میشوند. در تروریسم دینی، مرتکبان مانند اعضای گروه تروریستیِ داعش، بدون تعامل و گفتگو، بر تفکرات مذهبی خود اصرار داشته و با برداشت ناصحیح از ارزشها و ایدههای آن مذهب، خود را برتر دانسته و زمینه بروز خشونت و تعصب را فراهم می کنند. در این بستر، ایدئولوژی دینی در پرتو جرمشناسی دینی با روش توصیفی، تحلیلی بحث قرار میگیرد. بر اساس یافتههای جرمشناسی نظری، مرتکبان تروریست با فنون خنثیسازی، موانع درونیِ ارتکاب جرم را از بین میبرند، تحت تأثیر احساسات و افکار منفیِ دینی قرار میگیرند و بدون ترس از کیفر و عدم درک از قُبح عمل، مرتکب رفتار تروریستی میشوند. بر این اساس، تلاش میشود تا با الگوی جرمشناسی کابردی و از گذر آموزههای دینی، پیشگیری دینی و اخلاقی و افراطزُدایی از مرتکبان تروریست تبیین شود.
Criminological approach to the religious terrorismReligion has conflict functions as two sides of a coin in the field of terrorism. Accordingly, the relationship of religion and terrorist crime is very complicated. on one hand, islamic teachings of islam reject any violent behavior following the creation of peace and security in society and on the other hand, abuse of religion can lead to religious terrorism. The relationship between ideology and crime is among the topics that are not addressed in criminology. The ideology, however, leads to the heinous crimes and the most heinous crimes, including terrorism. Although different ideologies may cause crime, religious ideology is one of the most important issues that individuals commit to committing crimes with a commitment to religious teachings. in this context, religious ideology is discussed in the light of religious criminology. In this situation, criminology can enter to the prevention of religious terrorism with the etiology and appropriate approaches.
خلاصه ماشینی:
)١ :٢٠١٧ ,Others &Mason ( با اين حال ، هرچند در بعضي موارد ممکن است تروريسم ديني ناشي از نفرت از برخي ويژگيهاي بزه ديدگان نيز باشد، اما در ً جرايم تروريستي اصولا بزه ديده موضوعيت ندارد و مرتکبان براي رساندن پيام خود به روش هاي مختلف متوسل ميشوند.
اجتماع شکل گرفته داعش مبتني بر تفسير بنيادگرايانه و سلفيـتکفيري از اسلام است و بدين جهت ، اين گروه ، سازه اي متفاوت از ارزش ها، عقايد، احکام و رفتار را به وجود آورده است )گرشاسبي و کريمي مله ، ١٣٩٧: ٧( بر اين اساس ، تروريست هاي داعش با پايبندي به ايدئولوژي ديني و در راه احياي دين يا از بين بردن مخالفان ملحد، شديدترين عمليات تروريستي را سامان ميدهند و حتي ممکن است اقدام به انجام عمليات انتحاري کنند.
)١٢١ :٢٠١٧ ,Agnew( اگرچه پژوهش هاي معدودي رابطه ميان محروميت مالي و ارتکاب جرايم تروريستي را تأييد ميکنند)٣٥٢ :٢٠٠٩ , LaFree& Ackerman( اما آگنئو دليل اين امر را ناشي از اين موضوع ميداند که از يکسو، پژوهش ها براي مشخص کردن فشارهاي اساسي منجر به تروريسم ناتوان مانده و از سوي ديگر، شاخص هاي بنيادي به ط ور کامل رابطه ميان تروريسم و منابع فشار را مشخص نکرده اند.
بدين سان ، شناخت ويژگيهاي شخصيت اين دسته از مجرمان تروريست ميتواند از يکسو، نقش مؤثري در پيشگيري از ارتکاب جرم و اصلاح و درمان مرتکبان داشته باشد و از سوي ديگر، نشان دهندٔە ساختار رواني آنان است که از آن ميتوان حالت خطرناک بزهکاران تروريست را نيز برداشت نمود.