چکیده:
یمکن معرفة نشاطات الإنسان من خلال نزعتین تقفان وراء کل سلوك الإنسان. نزعة تکون حوافزها الحصول علی المنفعة والجزاء المادي العیني (النشاط الباحث عن الکفاءة)؛ والنزعة الأخری التي تدفع الإنسان نحو العمل والنشاط هي حوافز روحیة لامادیة (النشاط غیرالباحث عن الکفاءة). وکل من هذین العملین یظهران للعلن لقصدین؛ مجموعة من هذه النشاطات هي أفعال تُنجز بغیة إستجابة الحاجات، والرغبات والمیول الفردیة لصاحب العمل أو تظهر في دائرة محدودة؛ ومجموعة أخری هي عبارة عن مساع تأخذ حیاة الإنسان بعین الإعتبار وتقف هذه الحیاة وراءها کدافع یحرّکها نحو الإنجاز. ومن بین الأعمال البشریة الأربعة، یحظی الشق الأخیر بأهمیة بالغة. لأنّه یهدف إلی غایة مثلی تتمثل في سعادة الإنسان ولیس لغایة الهدوء والسکینة الفردیة. تسعی هذه الدراسة أن تسلّط الضوء علی العمل الروحاني المعطوف علی الحیاة الإنسانیة لدی الإمام علي× عبر المنهجیة التحلیلیة ودراسة التاریخ الثقافي لعلها تجیب علی إشکالیة محورية تتمثل في السؤال التالي: ما هو عمل الإمام علي× الروحاني ذو التوجه الحضاري؟ وهل یمکن الدفاع من هذا النوع من التوجه أم لا؟ وهل هي نزعة قابلة للدفاع؟ علی الرغم من وضع الکثیر من الدراسات وتألیف الکثیر من الکتب حول الحیاة الروحیة للإمام علي×، لکن تری هذه الدراسة أنّ الفراغ مازال قائماً ونظراً لحاجة الحیاة البشریة الحدیثة لمثل هذه التوجهات الروحیة، فإنّ من الضروري التطرق إلی هذا الموضوع ودراسته بصورة موسّعة. والمسلّمات القارّة التي تنطلق منها الدراسة هي أنّ أعمال الإمام علي× الروحیة/الدینیة کانت تهدف إلی الحیاة العلویة للبشر والتي تمثّل الجانب الأهم من الحیاة البشریة.
Human’s activities can be classified into two types at a macro glimpse. Activities that are carried out with the motivation and intention of receiving objective benefits and rewards (rewarding activities) and activities that are fulfilled by other goals (non-rewarding = spiritual activities) and each of these two can be expressed for two purposes. Some of them are actions that are done only to meet the needs, desires, or wishes of the actor or with a limited radius, and the other are efforts that appear with consideration of human life. Among the four human activities, the last part is very important, because people’s happiness is thought of, not just their comfort or their own peace. This article tries to explore and reflect on the spiritual struggles of Imam Ali through the method of theme analysis and cultural history research. The current article answers this basic question, what were the spiritual activities with the civilizational approach of His Holiness and basically, is such an approach defensible or not? Although many works have appeared regarding the spiritual life of the Imam, but from the perspective of this article, there are still gaps that need to be seriously dealt with considering the current world’s need for it. The hypothesis of the study is that the Imam’s spiritual activities were carried out related to the transcendental life of man, which is the most important aspect of civilization.