چکیده:
مسئله ی اصلی این پژوهش بررسی نظریه ی توقیفیت اسماء و صفات الهی با مطالعه ی موردی دیدگاهها و افکار دو اندیشمند مسلمان یعنی ابن حزم قرطبی و ملاصدرا شیرازی است. یافته های این پژوهش عبارت است از اینکه ابن حزم بر این باور است که صفات الهی قابل شناخت نیست و از همینرو نمیتوان خداوند را جز به صفاتی که در قرآن و کلمات پیامبر آمده است، متصف نمود. ملاصدرا معتقد است که خداوند به کمالات حقیقی متصف میشود اگر چه این کمالات در زبان شریعت نیامده باشد. به علاوه خداوند در تمام تجلیات خود حاضر است و به همین سبب در مقام مجلا و مظهر به صفات خلقیه هم متصف میشود. مضافاً بر اینکه اطلاق و لابشرطیتِ وجود خداوند اقتضا میکند که او هر آنچه را که موجود است - اعم از ذات اشیاء و آثار و صفات آنها– در بربگیرد. در عین حال حتی اگر قائل به عدم توقیفیت اسماء و صفات الهی باشیم، ادب بندگی اقتضا میکند که او را به صفاتی که خود در قرآن کریم ذکر کرده است، بخوانیم.
Ibn Hazm al-Qurtubi and Mulla Sadrai Shirazi are both Islamic thinkers and scholars familiar with religious knowledge. Ibn Hazm believes that God's names and attributes cannot be understood and known; therefore, God cannot be described except by the names and attributes that are mentioned in the Holy Qur'an and in the words of the Prophet of Islam (PBUH). On the other hand, Mulla Sadra believes that God is characterized by true perfections, even though these characteristics are not cited in religious texts. In addition, God is present in all His manifestations, and, for this reason, He is also characterized by the attributes of His creatures in the stage of His manifestations. In addition to that, absoluteness and unconditionality of God's existence requires that he includes all the things that exist - including their essence and their properties. However, even if we believe that the divine names and attributes are not conditioned, the politeness of service demands that we call Him by the attributes that He has cited in the Holy Qur'an.