چکیده:
شناخت همه جوانب، ساحات و سطوحِ مکتب عرفانی نجف، از اهمیت معرفتی و ضرورت سلوکی ممتازی برخوردار است، زیرا نزدیکترین مکتب عرفانی به عرفان در مکتب اهل بیت علیهم السلام است. مکتبی که مبانی توحیدی(توحید وجودی – شهودی) و امامت مداری و ولایت محوری(مرجعیت بینشی، گرایشی و کنشی سلوکیِ انسان کاملِ مکملِ معصوم(ع) را بامولفههای شریعت باورانه اجتهادی و عقلانیتِ شهودی، استادباوری واجتماعی بودن سیر و سلوک را نقشه راه تعریف، تبیین و تعیین شده در کتاب و سنت را مدار و معیار حرکت وجودی از خود تا خدا و سلوک تا شهود قرار داده است تا شاخصههای زیست سلوکِ توحیدی را برای سنجش کارکردهای معرفتی و معنویتی مکتب یاد شده قرار دهد. بنابراین پرسش نوشتار حاضر این است که در مکتب عرفانی نجف چه شاخصههایی برای اعتبارسنجی سلوکِ صایٔب و ارزش شناختی سلوکِ صادق مطرح است؟در نهایت برونداد و خروجی مقاله حاضر دست یابی به شاخصههای نظری(امکان نیل به ولایت الهیه، طریق معرفت نفس شهودی، اجتهاد گرایی و عبودیت حبی) و شاخصههای سلوکی( شریعت گرایی، ولایت محوری، عقلانیت مداری، استادمحوری، اجتماعی بودن زیست عارفانه) در مکتبِ اخلاقی عرفانی نجف میباشد که براساس شواهدی از آیات، احادیث و سبکِ سلوکی عارفان مکتب نجف بیان و تبیین شد.
Knowing all the aspects, areas and levels of the Najaf mystic school has a great epistemological importance and necessity of privileged behavioral, because the closest mystical school to mysticism is in the school of Ahl al-Bayt, peace be upon them. A school that combines the principles of monotheism (existential-intuitive monotheism) and central imamate and (central velayat/ provincialism/ provincial administration) (the visionary reference, tendency and behavioral action of the perfect human being, the complete complement of the innocent (PBUH) with the components of ijtihadi believable Shariah and intuitive rationality, master belief and sociability as a road map The definition, explanation and determined in the book and tradition has been set as the circle and criterion of existential movement from self to God and behavior to intuition in order to set the indicators of monotheistic life behavior to measure the cognitive and spiritual functions of thementioned school. Therefore, the question of the present article is In the Najaf1mystic school, what are the indicators for validating Saeb conduct and the cognitive value of honest conduct?In the end, the output of this article is to achieve the theoretical indicators (the possibility of attaining the (wilayat Elahiya /Divine Will), the way of intuitive self- knowledge, ijtihadism and loving worship) and behavioral indicators (Shariatism, Wilayat-centeredness, rationality-oriented, master-centered, sociability of mystical life). It is in Najaf's mystical moral school, which was explained and explained based on the evidence of verses, hadiths, and the (Seluki/ behavioral) style of mystics of Najaf school