چکیده:
محدود و مجمل بودن منابع و مدارک مربوط به زندگی عطار، وجود عطارهای متعدد ، وابسته نبودن عطار به دربارها ، در دسترس نبودن چاپهای انتقادی آثار او و بررسی زندگی او بر مبنای آثاری که اکنون صحت انتساب آن ها به عطار رد شده است از عوامل عمده ی این ابهام است. اما آنچه می توان پذیرفت این است که نامش محمد ، کنیه اش ابو حامد و لقبش فریدالدین است . در حدود سال 540 هجری قمری در قریه کدکن نیشابور که در تقسیمات کنونی جزء شهرستان تربت حیدریه است ، ولادت یافته و در سال 618 هجری قمری در نیشابور از جهان رفته است. درباره ی تعداد آثار عطار سخنان مبالغه آمیزی گفته اند. اما آثاری که بی هیچ تردید از عطار هستند عبارت اند از:چهار مثنوی اسرارنامه ، الهی نامه ، مصیبت نامه و منطق الطیر ، دیوان قصاید و غزلیات ، مختارنامه که گزیده رباعیات اوست و تنها اثر منثور او تذکرة الاولیا . از میان این آثارآن چه برای تصوف و عرفان ایران اهمیت خاص دارد ، مثنوی های چهارگانه ی اوست و می توان گفت که ار این چهار مثنوی ، منطق اطیر از همه مشهورتر و عمیق تر است . این مثنوی عطار از مراحل سلوک یعنی هفت وادی یا به تعبیری هفت شهر عشق سخن گفته است.در این نوشتار اندیشه های عرفانی و اخلاقی عطار در منطق الطیر،بررسی می شود.
Restricted references and documents related to Attar,s life, existence of multiple Attars, Attar independence from the kings courts, unavailability of critical editions of his works, and studying his life based on the works that are not now imputed to Attar are among the major reasons of these ambiguities. However it can be accepted that his name is Mohammad and his cognomen is Abu Humid and his pen-name is Farid ud-Din. He was born Near 540 AH in Kadkan village of Neishabur that is now regarded as a part of Torbat Heidarieh City, and died in 618 AH in Neishabur. There are exaggerative words about the number of Attar works. But the works that undeniably belong to Attar include four Masnavies namely, Asrar-Nama, Ilahi- Nama, Musibat- Nama, Mantiq ut-Tayr, Odes and Sonnets Diwan, Mukhtar- Nama that includes his best Quatrains, and Tadhkirat ul-Awliya that is his only prose. Among these works, his four Masnavies have a particular importance for the Iranian mysticism, and it can be stated that Mantiq ut-Tayr is the most famous and deepest one. This Masnavi has talked about conduct steps, i.e. seven valleys. This paper studies mystical thoughts of Attar in Mantiq ut-Tayr.