چکیده:
تربیت اخلاقی در یک معنای کلی، به فعالیتهای برنامهریزی شدهای گفته میشود که با هدف افزایش آگاهی و کسب التزام درونی افراد نسبت به ارزشهای اخلاقی صورت میپذیرد و برای اثبات اولویت اخلاق، همین اندازه کافی است هدف این مقاله، بررسی مبانی اهداف، اصول و روشهای تربیت اخلاقی از دیدگاه محمد غزالی است. روش تحقیق توصیفی تحلیلی است. بر اساس مبانی انسانشناسی روح انسان جنبه الهی دارد و فطرت موهبتی الهی است کرامت انسان امری حقیقی است و انسان در ارتباط با دیگران دارای اختیار و آگاهی است و بر اساس مبانی ارزش شناختی انسان دارای سرشت پاک است غزالی همانند فلاسفه، نفس را به نفس نباتی، حیوانی و انسانی تقسیم میکند و به توضیح نفس حیوانی و انسانی میپردازد، از نظر او هدف تربیت اخلاقی سعادت اخروی است. کرامت ذاتی، فعالیت، ملازمت، مخالفت، موافقت، تفرد، تدریج، پیرایش محیط از اصول تربیت اخلاقی است و مهمترین روشهای تربیت اخلاقی، عادت پذیری، آموزش، تشویق و تنبیه، داستانگویی و پند و اندرز، تحمیل تفس دفع أفسد به فاسد، امر به معروف و نهی از منکر، مشاهده و تفکر می باشد.
Moral education, in a general sense, refers to planned activities that are carried out with the aim of increasing awareness and gaining people's inner commitment to moral values, and just enough to prove the priority of morality. The purpose of this article is to examine the basics of the goals, principles and methods of moral education from the perspective of Mohammad Ghazali. The research method is descriptive-analytical. According to the principles of anthropology, the human soul has a divine aspect and nature is a divine gift. Human dignity is a real thing and man has authority and knowledge in relation to others. He divides the vegetable, animal and human souls and explains the animal and human souls. According to him, the goal of moral education is the happiness of the hereafter. Intrinsic dignity, activity, service, opposition, agreement, individuality, gradualness, environmental adjustment are the principles of moral education and the most important methods of moral education are habituation, education, encouragement and punishment, storytelling and advice, imposing corruption on repelling corrupt, Enjoining the good and forbidding the evil is observation and thinking.