چکیده:
روششناسی یکی از مهمترین و بنیادیترین مباحث در گستره تفسیر متون مقدس است که خود در سطوح مختلفی قابل طرح است. بررسی و ترسیم منطق فهم، بدون شک یکی از مهمترین ارکان آن است. منطق فهم مفسر، حیطه گسترده ای از باورها و شناختهای عمیق او را شامل میشود که میتوان آنها را در ساختار کلی نگاه به جهان، انسان و مباحث معرفت شناختی، نظاممند و تدقیق کرد. این ساختار، معیاری عمومی و قابل سنجش را جهت تبیین آراء و مقایسه اندیشهها فراهم میکند. مشکلات فرهنگی و اجتماعی امروز جامعه بویژه در مساله زن، لزوم ورود به پایههای فهم را - خاصه در متون مقدس – ضروری کرده است. در این راستا، این تحقیق بر آن است که به روششناسی فهم آیت الله جوادی آملی در نگاه ایشان به مبحث زن بپردازد و به ترسیم عناوین سهگانه مذکور از نظرگاه ایشان بپردازد و الگوی روششناسی فعلی را در نگاه تفسیری جامعیت بیشتری بخشد. دیدگاه جهانشناسی وی، جامعِ ماده و مجرد در مراتب مختلف است. نگاه ایشان در بحث زن، عموما در بخش انسانشناسی ظهور و بروز بیشتری دارد. ایشان با تکیه بر نگاه جهانشناسی خود، به تقسیم وجود انسان به جسم و روح میپردازند و بخش روحانی وجود را علت همتایی زن و مرد در کمالات انسانی و بخش جسمانی را به سبب اختلاف در خصوصیات و فضیلتهای نسبی دو جنس، متناسب با مسئولیتهای خانوادگی و اجتماعی میدانند و به شرح این دیدگاه در مصادیق آیات میپردازند.
Methodology is one of the most important and fundamental topics in the scope of the interpretation of sacred texts that can be designed at various levels. Investigating and drawing the logic of understanding is undoubtedly one of its most important pillars. The logic of the interpreter's understanding covers a wide range of his deep beliefs and cognitions that can be discussed in the overall structure of the world, human, and epistemological, systematic and epistemological. This structure provides a general and measurable criterion to explain and compare ideas. The cultural and social problems of today's society, especially in the issue of women, have made the need to enter the foundations of understanding - especially in sacred texts. In this regard, this research seeks to discuss the methodology of Ayatollah Javadi Amoli in her view and draw on the three titles from her point of view, and to make the current methodology model more comprehensive in terms of interpretation. His cosmological perspective is a comprehensive and single comprehensiveness of matter. Their view of women's discussion is generally more emerging in the anthropology sector. Relying on their cosmological view, they divide human existence into the body and soul, and the spiritual part of existence is the cause of men and women in human perfection and physical part due to differences in the relative characteristics and virtues of the two sexes, commensurate with family responsibilities and family responsibilities. They know social and describe this view in the verses.