چکیده:
از تتبع در متون فقهی به دست میآید که مشهور فقیهان امامی قائل به ثبوت حد قتل برای زنای غیر مسلمان با زن مسلمان میباشند؛ لکن برخی متأخرین حکم مزبور را محل تأمل دانسته و در مسئله توقف نمودهاند. قانونگذار به تبعیت از قول مشهور، در بند پ مادۀ 224 قانون مجازات اسلامی، زنای مرد غیر مسلمان با مسلمه را بهعنوان یکی از مصادیق مستوجب حد قتل ذکر کرده است. اهمیت مسئلۀ دماء در شریعت مقدس اسلام، نگارندگان را بر آن داشت تا به بازخوانی ادلۀ فتوای موردنظر بپردازند؛ بدین منظور در جستار حاضر که به شیوۀ توصیفیـتحلیلی و با مراجعه به منابع کتابخانهای سامان یافته است، پس از بیان اقوال فقیهان به تحلیل و بررسی ادلۀ دیدگاه مشهور پرداخته شده است. در پایان این نتیجه حاصل شد که با توجه به ضعف سندی و دلالی روایات مورد استناد، مهدورالدمدانستن غیر مسلمان به مجرد زنا با زن مسلمان، مخالف با اصل حقن دماء و احتیاط در نفوس است و لذا شایسته است مجازات چنین شخصی در پرتو سایر ادلۀ شرعی تحلیل گردیده و کیفر مناسبی در خصوص این عمل در نظر گرفته شود.
Through examination in the jurisprudential texts one can find that most Imami jurists believe the hadd of murder for adultery between a non-Muslim and a Muslim woman can be proved. However, some of the later ones have considered the mentioned ruling as a ruling for reflection and have stopped on the issue. According to most jurists' viewpoints, the lawgiver has considered adultery of a non-Muslim man with a Muslim woman as one of the cases that hadd of murder is obligatory in Article 224 of the Islamic Penal Code. The importance of bloods in the Islamic holy law made the writers re-examine the arguments of the fatwa in question. For this purpose, in the present article, which is organized in a descriptive-analytical method and by referring to library sources, after expressing the viewpoints of the jurists, analyzes and examines the arguments of most jurists. In the end, it was concluded that due to the weakness of documents of the mentioned arguments, considering a non-Muslim as deserved to be killed for committing adultery with a Muslim woman is against the principle of protecting peoples' lives and bloods. Therefore, the best thing to do is to analyze the punishment of such a person in the light of other Shariah arguments and to consider an appropriate punishment for this act.