چکیده:
الگوی بازنمایی کنشگران اجتماعی ونلیوون در چارچوب تحلیل گفتمان انتقادی، با بررسی کارکردهای تقابلی در گزینشهای زبانی، لایههای پنهان معناسازی را نشان میدهد. در این پژوهش با بهکارگیری روش توصیفی- تحلیلی، ساختار گفتمانی رمان «سووشون» سیمین دانشور (1300- 1390) را بر مبنای چگونگی گزینش نامها و شیوۀ طبقهبندی کنشگران در الگوی ونلیوون بررسی کردهایم. هدف این پژوهش نشاندادن اهمیت کاربردهای زبانی در تحلیل گفتمان اثر و میزان تأثیرپذیری نویسنده از عناصر گفتمانی چون قدرت، ایدئولوژی و سیاست در بازنمایی کنشگران اجتماعی است. دانشور در سووشون مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی عصر خود را با زبانی نمادین بازگو کرده است. وی همچنین با انتخاب نامهای نمادین و استفاده از جلوههای مختلف آن، تحوّلات فردی و اجتماعی را بهویژه در زنان به تصویر کشیده است. یافتهها نشان میدهند که نامدهی و طبقهبندی و زیرمجموعههای آنها بهویژه نامدهی غیررسمی، در سووشون کاربرد بیشتری دارد و نحوۀ استفاده از نامها و طبقات اجتماعی منطبق با دیدگاه و اهداف نویسنده و متأثر از مؤلّفههای قدرت، ایدئولوژی و سیاست است. نویسنده از سویی با انتخاب نامهای نمادین ایرانی و اسلامی، پیوند میان اندیشههای ایرانی و اسلامی را ناگسستنی جلوه میدهد و از سوی دیگر، کشمکشهای مربوط به گذر ایران از سنّت به مدرنیته و تحوّل معیارهای اجتماعی و فردی را به نمایش میگذارد. علاوه بر این، با استفاده از مؤلّفههای گفتمانی، نقش اجتماعی جدیدی را برای زنان ایرانی طرح میکند تا اهمیت نقش آنان را در تحوّلات اجتماعی تبیین کند.
Within the framework of critical discourse analysis, Theo Van Leeu wen's social network representation model shows the hidden layers of meaning by examining the contrasting functions in linguistic choices. This paper focuses on a descriptive analytical study of the discourse structure in Suvshun based on nomination and social actors categorisation in Van Leeuwen's model. The purpose of this study is to show the importance of linguistic usage in discourse analysis of the text and the level of influence of discourse elements such as power, ideology and politics on the author in the representation of social actors. Comprehending a story depends as much on "socio-semantic" features as on the appearance of the language. In Suvshun, Daneshvar expresses the political, social and cultural issues of her time in symbolic language. She also portrays individual and social changes, especially in women, by making full use of symbolic names. The results of the study suggests that nomination and categorisation and their subsets, especially informalization, are used more frequently. Moreover, the implication of names and social classes is consistent with the author's viewpoint and perspective and influenced by power, ideology and politic. While the author uses symbolic Iranian and Islamic names to show the inseparable connection between Iranian and Islamic thoughts, she depicts the tension related to Iran cultural transition from tradition to modernity and the evolution of social and individual criteria. Furthermore, she uses discursive features to sketch a new social role for Iranian women so as to explain their role in the social transition. Ashrafi, N., Ranjbar, I., Parsa, S.A. (203). The Rhetoric of Nomination in Suvashun based on Van Leeuwen's model of social actors, 13(30), 7-30. Doi: 10.22075/jlrs.2022.23452.1917 Keywords: Critical Discourse Analysis, Suvashun, Social actors, Nomination, Categorisation. Within the framework of critical discourse analysis, Theo Van Leeu wen's social network representation model shows the hidden layers of meaning by examining the contrasting functions in linguistic choices. This paper focuses on a descriptive analytical study of the discourse structure in Suvshun based on nomination and social actors categorisation in Van Leeuwen's model. The purpose of this study is to show the importance of linguistic usage in discourse analysis of the text and the level of influence of discourse elements such as power, ideology and politics on the author in the representation of social actors. Comprehending a story depends as much on "socio-semantic" features as on the appearance of the language. In Suvshun, Daneshvar expresses the political, social and cultural issues of her time in symbolic language. She also portrays individual and social changes, especially in women, by making full use of symbolic names. The results of the study suggests that nomination and categorisation and their subsets, especially informalization, are used more frequently. Moreover, the implication of names and social classes is consistent with the author's viewpoint and perspective and influenced by power, ideology and politic. While the author uses symbolic Iranian and Islamic names to show the inseparable connection between Iranian and Islamic thoughts, she depicts the tension related to Iran cultural transition from tradition to modernity and the evolution of social and individual criteria. Furthermore, she uses discursive features to sketch a new social role for Iranian women so as to explain their role in the social transition.
خلاصه ماشینی:
سؤالات اصلي اين پژوهش عبارت اند از: ميزان و چگونگي تأثر نويسنده از عناصر گفتماني ، از جمله قدرت و ايدئولوژي و سياست در بازنمايي کنشگران اجتماعي ، ميزان تأثير طبقۀ اجتماعي نويسنده و ديگر طبقات اجتماعي جامعۀ او بر نام دهي و طبقه بندي کنشگران اين رمان و نقش ها و کنش هاي نويني که نويسنده براي زنان جامعۀ خود بازگو مي کند.
براي تبيين اين مسائل ، از شبکۀ بازنمايي کنشگران اجتماعي ون ليوون در چارچوب روش هاي تحليل گفتمان انتقادي بهره گرفته ايم با اين فرض که درک متن يک اثر داستاني به اندازة شکل ظاهري زبان ، به مؤلفه هاي معنايي آن بستگي دارد و عوامل سياسي ، اجتماعي و فرهنگي نقش مؤثري در تعيين مؤلفه هاي گفتماني ، همچون سازوکارهاي نام گزيني و طبقه بندي دارند.
در اين تحليل ، ابتدا کنشگران اجتماعي را شناسايي کرده ، سپس به شيوة بازنمايي آن ها پرداخته ايم و در پي يافتن چگونگي بازنمايي نام ها و طبقات ، به عنوان مؤلفه هاي گفتمان مدار و شيوه هاي آن در اين دورة ادبي - تاريخي بوده ايم تا نشان دهيم نويسنده براي ابراز عقايد و القاي فکر به مخاطب ، از کدام فنون و ساختارهاي زباني بهره برده است .
اين پژوهش از لحا= نوع داده ها و اهميت گزارة معنايي در شيوة کاربرد داده ها، داراي نوآوري است و از نظر تحليل چگونگي انتخاب نام ها و طبقه بندي کنشگران داستان ، نه تنها در قالب الگوي ون ليوون ، بلکه نتايج آن به عنوان انعکاسي از جامعۀ نويسنده ، قابل تحليل در ديگر نظريه هاي تگفا است .