چکیده:
جنگ جمل مدت کوتاهی پس از بیعت عمومی با امیرالمومنین (ع)، از سوی دو تن از پیمانشکنان، طلحه و زبیر، با همراهی عایشه طراحی شد. طراحان جنگ، بصره را به عنوان میدان مبارزه انتخاب کردند و امام نیز لشکری به سمت بصره هدایت کرد. از آنجا که منش امام بر گفتوگو، شفافسازی، آغازگر جنگ نبودن و اتمام حجت پیش از شروع جنگ استوار بود، گفتوگوهای شفاهی و احتمالا کتبی با سران جنگ ترتیب داد. روایات تاریخی درباره مخاطب نامه یا گفتوگوی امام با جنگافروزان جمل، اختلاف نظر دارند. کشمکش منابع تاریخی بر سر این است که آیا امام در نامهای فقط طلحه و زبیر را مخاطب قرار داد یا اینکه عایشه نیز در آن نامه مخاطب قرار گرفته است؟ آیا امام نامه جداگانهای برای عایشه نوشته بود؟ تعداد منابع روایتکننده نامه اول اندک است و منابعی که نامه جداگانهای به عایشه را نقل کردهاند، از آن هم اندکتر است. نقطه قوت هر دو نامه آن است که در برخی منابع قرن سوم آمده است و نقطه ضعف آنها نیز در تعداد اندک منابع روایت کننده است. مقاله حاضر با بهکار بستن روش نقد متن که در حوزه پژوهشهای حدیثی، نوپا ولی کارآمد و موثر ارزیابی میشود، میزان اعتبار این دو نامه را بررسی کرده و تا حد امکان اختلاف منابع را سامان بخشیده است.
The battle of the DJAMAL was planned shortly after the public allegiance to Amir al-Mu'minin (AS) by two of the treaty breakers, Talha and Zubair, accompanied by ʿAʾisha. The planners of the war chose Basra as the battlefield and the Imam led an army towards Basra. Because the Imam's character was based on conversation, clarification, not to initiate war, and ultimatum before the war, he organized oral and possibly written conversations with the war leaders. Historical narratives differ about the addressee of the letter or the conversation between the Imam and the battle of the DJAMAL belligerents. The conflict between historical sources is whether the imam addressed only Talha and Zubair or ʿAʾisha also has been addressed in the letter or whether a separate letter was written to ʿAʾisha? A few sources are narrating this letter and the sources quoting a separate letter to ʿAʾisha are even fewer. The strength of these two letters is that both have been mentioned in some sources of the 3rd century AH and their weakness is the few narrative sources. The present article considered the validity of the two letters and organized the difference in sources as much as possible by using the method of text criticism, which is considered to be new but effective in the field of Hadith research.