چکیده:
آیا میتوان در حکمت اسلامی از طریق بهکارگیری قواعد منطقی به تعریف حدی و حقیقی واجبتعالی نایل شد؟ شمار پرشماری از پژوهشگران بر این باورند که ارائۀ «تعریف حدی حقیقی» برای واجبتعالی ممکن نیست؛ زیرا تعریف حدی مختص به امور ماهوی است و واجبتعالی امری ماهوی نیست. برخی عبارتهای ابنسینا نشان میدهد که او در پارهای موارد ـ مانند حیثیت اضافی قوای نفس ـ برای امور غیرماهوی «تعریف حدی حقیقی» درنظر گرفته است؛ در عین حال او برای واجبتعالی تعریف حدی حقیقی ارائه نکرده و در این مورد به «شرح اسم» اکتفا کرده است. ایدۀ اصلی مقالۀ حاضر این است که ابنعربی و ملاصدرا از روزنهای که در نظام منطقی ابنسینا برای تعریف حدی حقیقی امور غیرماهوی باز شده است استفاده کرده و نگرش او برای تعریف حد امور غیرماهوی را در نظام حِکمی خود امتداد دادهاند. نتیجهای که بهدست آمده از قرار زیر است: ابنعربی دو راهکار را برای تعریف حدی واجبتعالی ارائه کرده و صدرالمتألهین نیز یک راهکار به شیوههای ابن عربی افزوده است.
Is it possible, in Islamic philosophy, to achieve a kind of definition by limit or an essential definition (al-taʿrif bi al-hadd) for the Necessary Being through the application of logical rules? Many scholars’ answer is negative since they hold that an essential definition is limited to quiddity while the Necessary Being is not a kind of quiddity. Although some of Ibn Sina’s statements show that in some cases, like the relative aspect of the soul’s faculties, he has provided a real definition by limit for things that are not quiddity, he did not offer an essential definition for the Necessary Being and in this case, he was satisfied with a “conceptual definition”. The main idea of the present article is that IbnʿArabi and Mulla Sadra have extended this Avicennan logical idea in their philosophical system. The result is as follows: IbnʿArabi has presented two solutions to define the Necessary Being and Mulla Sadra has added one explanation to IbnʿArabi’s solutions.