چکیده:
یکی ازعواملموفقیت پیامبر(ص) در جریاندعوت، دقتنظر آنحضرت در انتخاب نمایندگان شایسته فرهنگی است که نقشمهمی در توسعه و تثبیت آندعوت ایفاءکردهاند. مؤلفههایی همانند، شخصیت پیامبر(ص)، اهمیت قرآن، رسالت، واکنشهای تند و خشونتبارجامعهجاهلی و قبیلهای، زمینه را فراهم ساخت تا فعالیتهای فرهنگی سده آغازین رسالت کم رنگ گشته و کمتر مورد توجه پژوهشیان قرار گرفت. مقاله حاضر با استفاده از منابعکتابخانهای با ارائه شواهد و دادههای تاریخی و شیوه توصیفی وتحلیلی، در پی بررسی و پاسخ به پرسش نقش نمایندگان فرهنگی پیامبر(ص) در دعوتگری آموزههای دینی، شیوه و خویشکاریآنان در اینگستره بهگونه مستقل است. براساس یافته این جستار، روش عملکرد نمایندگان فرهنگی پیامبر(ص) هرچند دارای ویژگیهای همسان است، اما تفاوتهای آن همبسته به عناصری میباشد که بخشی از آن مربوط به ماهیتکلیدعوت، تاثیرپذیری افراد از شخصیت پیامبر(ص) بوده و برخی دیگر در پیوند با مؤلفههای روانشناختی نمایندگان درحوزه خلاقیت فردی است. دراین پژوهش بطور ویژه، نحوه کنشگری جعفربنابیطالب بهعنوان نمایندهپیامبر(ص) درحبشه مورد بررسی قرارگرفت و ابتکار و خلاقیتهای فردی وی در گفتگو و نشاندادن تفاوت باورهاو رسوم جاهلیت، مسیحیت و اسلام، بازنمایی شد.
One of the reasons for the Prophet's success (PBUH ) during the invitation is the accuracy of the Prophet's opinion in selecting worthy cultural representatives who have played an important role in the development and consolidation of that invitation. Components such as the character of the Prophet (PBUH ), the importance of the Qur'an, mission, harsh and violent reactions of the ignorant community and such ، It paved the way for the cultural activities of the early centuries of the mission to fade and become less of a research focus. The present article uses the sources of the house book by providing historical evidence and data and descriptive and analytical methods, following the study and answer to the question of the role of the cultural representatives of the Prophet (PBUH ) in inviting the doctrine of religious ، The way and self-sacrifice in Ingstre is somewhat independent. Based on the findings of this search, the method of functioning of the cultural representatives of the Prophet (PBUH ) Although it has the same characteristics, its differences depend on the elements, part of which is related to the general nature of the invitation ، The influence of individuals on the character of the Prophet(PBUH) was and others were linked to the psychological components of the representatives in the area of individual creativity. In particular, the research examined the manner of action of Jafar ibn Abi talb as a representative of the Prophet (PBUH ) in court, and his individual initiative and creativity in dialogue and showing the difference between beliefs and customs of ignorance, Christianity and Islam ،
Represented.
خلاصه ماشینی:
بنابراين در اين تحقيق کوشش شده است با توجه به نمونه انتخاب شده از نمايندگان پيامبر(ص ) يعني جعفر بن ابي طالـب با دقت تمامي روايات تاريخي مرتبط با فعاليت هاي فرهنگي ايشان بـه عنـوان نماينـده فرهنگي پيامبر (ص ) مورد بررسي و تحليل قرار گرفته و در نهايت به سـوالات مطـرح شده پاسخ داده شد.
مجموعه «السياسيه للعهد النبوي والخلافۀ الراشدة» از محمـد حميـدالله و «مکاتيـب الرسـول صلي الله عليه و آله و سلم » از احمدي ميانجي دو کتابي هستند که نامه هاي پيـامبر(ص ) بـا سران دول از جمله تبادل نامه ها ميان پيامبر(ص ) و نجاشي را مـي تـوان بـه نقـش و تـأثير نماينده فرهنگي پيامبر(ص ) در حبشه همانند جعفر بن ابي طالب اطلاعاتي بدست آورد.
بنابراين در اين پژوهش ، نمايندگان فرهنگي پيامبر(ص ) به ويـژه جعفـربن ابي طالب ، مؤلفه ها و شيوه دعوتگري آنان به طور مستقل مورد بررسي و تحليل قرار گرفته استو نشان داده شده است که جعفر بن ابيطالب چگونه توانسته بـا موقعيـت سـنچي خـاص خـوداز لحـاظ فرهنگـي ابتکـار عمـل را در در بـار نجاشـي در دسـت بگيـرد و نجاشـي و روحانيون دربار را با خود همراه کند.
در ادامه براي توصيف کنشگري نمايندگان فرهنگي پيامبر(ص ) به گونه مصداقي ، شيوه زيسته جعفربن ابي طالب در اين باره مورد بررسي قرار گرفت و ابتکار و خلاقيت هاي فردي وي در گفتگو با نجاشي ، روحانيون و درباريان براي نشان دادن تفاوت باورهاي جاهليت ، مسيحيت و اسلام ، بازنمايي شد.