چکیده:
حقوق مد به عنوان یکی از رشتههای تخصصی حقوق به بررسی ارتباط حقوق مالکیت فکری با صنعت مد میپردازد و هدف غایی آن حمایت از طراحان حوزهی گستردهی مد با به رسمیت شناختن حق انحصاری پدیدآورنده برای بهره برداری مادی و معنوی از اثر خود است. این مهم نتایج مثبتی را به همراه دارد که از جمله آنها میتوان به کنترل هرچه بیشتر پدیدهی مد سریع و آثار زیانبار آن اشاره کرد. صنعت مد سریع ماحصل فعالیت غیرقانونی برندهاییاست که با نقض حقوق مالکیت فکری و کپی برداری از طراحیهای اصلی ، در کوتاهترین زمان ممکن به تولید در حجم انبوه پرداخته و با کاهش هرچه بیشتر هزینهها از طریق استعمار نیروی کار و بهرهگیری از ارزانترین و بی کیفیتترین مواد علاوه بر آلودگی محیط زیستی، عرصه را بر طراحان و برندهای نوظهور به تنگ میآورند. حقوق مد در صدد مقابله با این صنعت دست به نوآوریهایی زدهاست اما این اقدامات به تنهایی یارای مقابله با این پدیده را نخواهد داشت. این در حالیاست که امروزه در ابعاد گسترده شاهد ورود صنعت مد به فضایی به نام متاورس میباشیم. متاورس، شبکهای از دنیاهای سه بعدی مجازیاست که از طریق ابزارآلات مربوطه میتوان در آن حضور یافت. ظهور مد در متاورس نیز طبیعتا واجد آثاری است که تنها با ابزار قانونی کارآمد قابلیت کنترل خواهند داشت. این پژوهش، با روش توصیفی تحلیل به بررسی چالشهای پیش روی حقوق مد و همچنین ارزیابی ظرفیت متاورس برای پذیرش پدیدهی مد سریع به منظور به حداقل رساندن آثار زیبانبار آن پرداخته است.
As a specialized legal field, the fashion law concerns the interconnection between Intellectual Property Rights and Fashion Industry, with its ultimate mission defined as the recognition of Exclusive right of the creators of products to the Material Intellectual Property in assetization and use of the same. This legal discipline yields positive results directly associated with the augmented control and management of the fast fashion industry. The fast fashion industry is forged out of the unfair trade practices of the brands which, by infringing upon the Intellectual Property Law and imitation of other firms' dress designs, embark on mass-production of copied garments in the shortest possible time, and synonymous with committing this unfair practice, cut their peripheral costs in order to create a competitive advantage against rivals, leading to exploitation of workers, utilization of cheaper and lower-quality materials, and environmental damages. The fashion industry has devised innovations to tackle fast fashion's negative spillovers which, however, are doomed to fail vis-a-vis this particular phenomenon separately. On the other pole, the advent of the metaverse has greatly revolutionized the fashion industry. Metaverse has been ascribed a bundle of virtual 3D networks the utilization of which requires certain technologies. The integration of fashion industry elements into the metaverse bears certain results which are manageable with viable legal mechanisms. Applying a theoretical legal research approach to evaluate its damaging repercussions, this research dives into the challenges facing the fashion industry and assesses the capacity of the space ascribed as metaverse in relation to the fashion industry with the aim of reducing the associated harms
خلاصه ماشینی:
com تاريخ دريافت : ١٤ مهر ١٤٠١ تاريخ پذيرش : ١٦ دي ١٤٠١ چکيده حقوق مد به عنوان يکي از رشته هاي تخصصي حقوق به بررسي ارتباط حقوق مالکيت فکري با صنعت مد ميپردازد و هدف غايي آن حمايت از طراحان حوزه ي گسترده ي مد با به رسميت شناختن حق انحصاري پديدآورنده براي بهره برداري مادي و معنوي از اثر خود است .
صنعت مد سريع ماحصل فعاليت غيرقانوني برندهايياست که با نقض حقوق مالکيت فکري و کپي برداري از طراحيهاي اصلي، در کوتاه ترين زمان ممکن به توليد در حجم انبوه پرداخته و با کاهش هرچه بيشتر هزينه ها از طريق استعمار نيروي کار و بهره گيري از ارزان ترين و بي کيفيت ترين مواد علاوه بر آلودگي محيط زيستي، عرصه را بر طراحان و برندهاي نوظهور به تنگ ميآورند.
براساس آنچه تا کنون قيد شده است حقوق مد در صدد مقابله و حتيالامکان محدود کردن آثار زيانبار صنعت مد در ابعاد زيست محيطي، محيط و شرايط کارگران ، حقوق مالکيت فکري و روانشناسي است ، اما ابزارهاي حمايتي در قالب قوانين مدون ورويه ي موجود از وضوح و قدرت کافي برخوردار به نظر نميرسند؛ لذا در اين شرايط ميتوان به دنبال راهکاري تازه بود و از ظرفيت هاي نوظهور نيز بهره گرفت ؛ در نتيجه متاورس ٣٠ به عنوان راه حلي نوين قابل بررسي است .
com/whatis/definition/augmented-reality-AR ٣٥ )Benoit Pagotto( مدير ارشد قراردادي و نشان تجاري در شرکت نايک و يکي از موسيسن مجموعه استوديوهاي RTFKT ٣٦ (FEWOCiOUS) با نام اصلي Victor Langlois، طراح ديجيتال جوان در حوزه ي هنر NFT 37 Bloomberg 38 Walmart: در سال ١٩٦٢ سام والتون (Sam Walton) اولين شعبه ي خود را در راجرز (آرکانزاس ) شهري در ايالت متحده ي آمريکا افتتاح کرد.