چکیده:
کارکرد ذاتی حقوق طبیعی، معیار امر درست بودن است؛ بنابراین، ارتباط حقوق طبیعی با امر متغیر، اگر این ذات را با چالش مواجه سازد، میتواند عبور از اندیشة حقوق طبیعی را نتیجه بدهد. دغدغة اندیشمندان حقوقی نیمة اول قرن بیستم، ارائة نظریهای از حقوق طبیعی است که بر تعامل متافیزیک و واقعیت استوار باشد؛ استیلای متافیزیک بر واقعیت، بهعنوان بنیان حقوق طبیعی مدرن، نوعی از حقوق طبیعی را نتیجه میدهد که رابطهای با واقعیت، یعنی همان امر متغیر ندارد. باید از عدالتی صوری عبور کرد و واهمهای نداشت از اینکه معنای این عبور، گذار از عدالت به انصاف باشد. بااینحال، پرسش اصلی این است که ارتباط حقوق طبیعی با متغیر، چگونه و تا به کجا باید باشد؟ بهنظر میرسد «حقوق طبیعی با محتوای تغییرپذیر» اشتملا، از آنجا که تابعی از متغیر است، کارکرد ذاتی حقوق طبیعی را با چالش مواجه میکند. «حقوق طبیعی با محتوای تکاملی» رنار، بهمانند «حقوق طبیعی با اجراهای متغیر» دابن نیز تعبیر دقیقی نیست. دغدغة حداقلی از متافیزیک و ضرورت گذار از هست به باید، بهعنوان اساس اندیشة حقوق طبیعی، ایجاب میکند که چارچوب رابطة این اندیشه با متغیر، «حقوق طبیعی با اجراهای تکاملی» باشد.
La fonction essentielle du droit naturel est d’etre le critere de la justesse. Et donc, la relation du droit naturel avec l’approche positiviste du droit, si elle met en cause ladite fonction, peut aboutisse au passage de la theorie du droit naturel. L’angoisse doctrinale de la premiere moitie du 20e siecle, reside dans l’elaboration d’une theorie du droit naturel fondee sur l’interaction de la realite et de la metaphysique. La preeminence de la metaphysique sur la realite comme fondement du droit naturel, debauche sur un droit naturel qui n’a aucune relation avec les realites sociales. Il faut laisser la justice formelle et il ne faut pas craindre que ce passage signifie la transition de la justice a l’equite. La question principale est de savoir comment et dans quelle mesure existe la relation entre le droit naturel et les variables sociales? Le droit naturel a contenu variable de Stammbler, semble remettre en cause la fonction inherente du droit naturel; parce qu’il est tributaire de la contingence. Le droit naturel a contenu progressif de Renard, n’est pas, a l’instar du droit naturel aux applications variables de Dabin, exact. L’angoisse d’avoir une metaphysique minimale et la necessite du passage de etre au devoir etre, exige que le droit naturel aux applications progressives.