چکیده:
هدف: هدف دستهای از شبهات دینی، اثبات تعارض یافتههای پزشکی با آموزههای دینی است. در همین زمینه کتابی با عنوان «نقد قرآن» منتشر گردیده که نویسنده در بخشی از فصل دوم آن، به نقد آیاتی از قرآن کریم که تعقل را به قلب نسبت داده میپردازد و با استناد به حکمت 105 نهجالبلاغه ادعا کرده که چون در گذشته بشر نمیدانست مغز درون جمجمه چکاره است، این اشتباه پزشکی از محیط وارد قرآن شده. این پژوهش قصد دارد به نقد و بررسی ادعاهای مطرح شده بپردازد.
مواد و روش ها: این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر اسناد کتابخانهای انجام شدهاست. روش تحقیق در این پژوهش، تحلیل محتواست.
یافته ها: در قرآن کریم، هرگاه صحبت از تعقل و درک حقایق توسط قلب است، منظور قلب گوشتی نیست. بلکه منظور نفس ناطقه است که میتواند منشاء صفات و ویژگیهای انسانی باشد.
نتیجه گیری: دانستن کارکرد مغز در گذشته از امور بدیهی بوده و در روایات نیز به نقش ابزاری مغز در تعقل و تفکر اشاره گردیده. در تأیید مفاد مندرج در حکمت 105 نیز، شواهد جدیدی از کارکردهای قلب در انتقال برخی احساسات کشف شدهاست. همچنین به نفس ناطقه انسان در مرتبهای که حرف حق در آن اثر کرده و آن را منقلب نماید «قَلْب» گفته میشود.
Purpose: The purpose of religious doubts is to prove the conflict between medical findings and religious teachings. In this context, a book entitled "Criticism of the Qur'an" has been published, in which the author, in part of the second chapter, criticizes the verses of the Holy Qur'an that attribute wisdom to the heart, and citing the wisdom of Nahjal Balagha 105, he claims that because in the past, human beings did not know What is the brain inside the skull? This medical mistake entered the Quran from the environment. This research intends to criticize the claims made.
Materials and methods: This research was done by descriptive-analytical method and relying on library documents. The research method in this study is content analysis.
Findings: In the Holy Qur'an, when talking about reasoning and understanding facts by the heart, it does not mean the heart of the flesh. Rather, it means the speaking soul, which can be the origin of human traits and characteristics.
Conclusion: Knowing the functioning of the brain was obvious in the past, and the instrumental role of the brain in reasoning and thinking is also mentioned in the narrations. In confirmation of the provisions contained in Hikmat 105, new evidences of the functions of the heart in transmitting certain emotions have been discovered. Also, the speaking soul of a human being is called "heart" when the word of truth affects it and turns it upside down.