چکیده:
شاهنامه کتابی شخصیتمحور است و در اصطلاح شخصیتها هستند که بار داستان و جنبههای داستانی آن را به دوش میکشند. در کنار شخصیتهای اصلی داستان که نزد خوانندگان معروف میشوند، شخصیتهای فرعی هم وجود دارند که بخشی از بار داستان به عهدهی آنهاست و حضور آنها همانقدر مهم است که حضور شخصیتهای اصلی اهمیت دارد. یکی از مهمترین شخصیتهای فرعی داستان رستم و اسفندیار، پشوتن برادر اسفندیار است. در این داستان شاهد نبرد دو پهلوان اسطورهای و محبوب هستیم که هر کدام برای این نبرد دلایل خود را دارند و به عنوان شخصیتهای اصلی در داستان حضور دارند. حضور پشوتن علاوه بر بُعد عاطفی به عنوان برادر اسفندیار، به داستان منطق روایی میبخشد و ضمن کمک به روایت آن به پرسشهای احتمالی خواننده هم پاسخ میدهد. به گونهای که نبودش خلاء عظیمی در داستان ایجاد میکند.این مقاله ضمن بررسی شخصیت پشوتن در منابعی مانند اوستا و دینکرد و بهمننامه؛ به کارکردهای شخصیت او در داستان رستم و اسفندیار میپردازد و آنها را در چند بخش: ایجاد تفاوت دیدگاه در داستان، نماینده قدرت حاکم، حضور برای پیشبرد داستان و... بررسی میکند.
Shahnameh is a character-oriented book and there are characters who carry the burden of the story and its narrative aspects. In addition to the main characters of the story who become famous to the readers, there are also sub-characters who are responsible for part of the story and their presence is as important as the presence of the main characters.One of the most important sub-characters in the story of Rostam and Esfandiar is Esfandiar's brother Pashtun. In this story, we see the battle of two mythical and popular heroes, who each have their own reasons for this battle and are present as the main characters in the story. In addition to the emotional dimension as Esfandiar's brother, Pushtoon's presence gives narrative logic to the story and, while helping to narrate it, also answers the reader's possible questions. In a way, its absence creates a huge gap in the story.This article examines the character of Pashtun in sources such as Avesta, Dinkard and Bahmannameh; He deals with the functions of his character in the story of Rostam and Esfandiar and examines them in several parts: creating a difference of opinion in the story, representing the ruling power, presence to advance the story, and so on
خلاصه ماشینی:
تحلیل شخصیت و احوال پشوتن در داستان رستم و اسفندیار بهداد بیرانوند 1 دانشآموختۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران تاریخ دریافت: 17/2/1401 تاریخ پذیرش: 14/10/1401 چکیده شاهنامه کتابی شخصیتمحور است و در اصطلاح شخصیتها هستند که بار داستان و جنبههای ر آن را به دوش میکشند.
در این مقالۀ کوتاه ضمن بررسی شخصیت پشوتن در منابعی مانند اوستا، دینکرد و بهمننامه؛ به کارکردهای شخصیت او در داستان رستم و اسفندیار خواهیم پرداخت و آنها را در چند بخش: «ایجاد تفاوت دیدگاه در داستان»، «نماینده قدرت حاکم»، «حضور برای پیشبرد داستان» و...
در لابهلای اتفاقات ریز و درشت و شخصیتهای متفاوت این داستان، حضور شخصیت پشوتن در این داستان که در نگاه اول در سطح گفتوگوهایی (dialogue) نهچندان طولانی جلوه میکند، آنچنان نتوانسته است، نظر پژوهشگران را به خود جلب کند و فقط او را در هیئت یک راهنما و برادر که همراه اسفندیار در سفر و حضر است بهحساب آوردهاند و این سادهگرفتن نقش پشوتن باعث شده است که از سویی به کنه شخصیت او در داستان توجهی نشود و از سویی دیگر زیباییهای کار فردوسی نادیده گرفته شود.
آنچه که در این مقالۀ کوتاه بررسی خواهد شد، نقش پشوتن بهعنوان یکی از شخصیتهای داستان رستم و اسفندیار است؛ شخصیتی که از مهمترین ارکان این داستان معروف و زیبا در شاهنامه است.
39-54 The global Journey and Rumi's mystical views of it in Fieh Ma Fieh Javad Rahmandoust 1 Ph. D.
Keywords: Mystical literature, global and spiritual Journey, Rumi, Fieh Ma Fieh.