چکیده:
الفاظ میداندار نخست استنباط احکام شرعی است. یکه تازی مبحث الفاظ در دانش اصول فقه به عنوان کفة ثقیل برای بهره گیری، استنباط و دستیابی به احکام مکلفین تا یازده قرن محسوس بوده است. پس از آن گرچه ادله عقلی با اقتدار به صحنه آمد اما موجب عزلت مبحث الفاظ نشد. دانشمندان اصولی بخشهای آغازین مهم کتب خود را به الفاظ می پرداختند. طرح موجود و موجز الفاظ در امامیه با شیخ مفید شکل مییابد و سیدمرتضی با همان اسلوبِ استاد خود آن را تفصیل میبخشد. از حیث تقدم ذاتی و زمانی مبحث وضع بهگونهای مدخل لحاظ میشود و به عنوان الفبای ورود به مباحث دیگر مورد التفات است اما در تمامی تالیفات اصولی الزاما به آن پرداخته نشده است. اوامر و نواهی عمدتا پس از وضع الفاظ آمدهاند. پیشتازی اوامر و نواهی با التفات به هدف دانش اصول امری طبیعی بوده است مباحث الفاظ تا زمان شیخ انصاری، بیشتر در میان فقیهان، مورد اقبال وعنایت واقع شده و از غنای ویژهای برخوردار بوده است. شیخ این حد از اقبال را کافی میدانست و به رغم تمکن علمی شایسته، در فرائد الاصول به مبحث الفاظ ورود نکرد، و تمام همّ خود را حول محور ادله عقلی گماشت، که تا آن زمان بیشتر محل مناقشه بود و بینظام و سامان در سطور کتابهای این دانش قرار داشت. برخلاف شیوع سابق، پس از شیخ مشهور اصولیان همچون محقق خراسانی، میرزای قمی و نائینی مجددا اقبال ویژهای به مبحث الفاظ داشتهاند.
The first field words are the inference of religious rules.The uniqueness of the subject of words in the knowledge of the principles of jurisprudence has been felt as a heavy burden for using,inferring and achieving the rulings of the obligated until eleven centuries. After that, although rational arguments came to the fore with authority, they did not isolate the subject of words. Basic scholars dealt with words in the first important sections of their books.The existing and concise design of the words in the Imamiyya is formed with Sheikh Mofid and Seyyed Morteza elaborates it with the same style of his master.In terms of intrinsic and temporal precedence,the issue of status is considered as an entry and is considered as the alphabet for entering other topics,but it has not necessarily been addressed in all principled writings. Commandments and prohibitions come mostly after words.The predominance of commands and prohibitions with the aim of knowing the principles has been a natural thing.The Sheikh considered this level of luck to be sufficient, and in spite of his good scientific ability, he did not enter into the subject of words in the Freud of Principles, and he focused all his attention on the axis of rational arguments, which until then had been mostly controversial and disorderly.Saman was in the books of this knowledge. Contrary to the previous prevalence, after the famous Sheikh of the fundamentalists such as Mohaghegh Khorasani, Mirza Qomi and Naini again had a special interest in the subject of words.