چکیده:
نکاح معاطاتی یکی از مباحث چالشی و مهم در حیطه فقه خانواده است. منظور از نکاح معاطاتی انعقاد رابطه زوجیت بدون صیغه ایجاب و قبول است. برخی فقها با پذیرش این نکته که الفاظ در تحقق ایجاب و قبول موضوعیتی ندارند، مدعی صحت نکاح معاطاتی شده اند؛ اما قول مشهور عدم صحت چنین عقدی که توسط امام خمینی(ره) بیان شده است. به نظر می رسد با وجود آیات و روایات، اجماع و سیره مسلمین، قول مشهور از قوت بیشتری برخوردار است. از دیدگاه امام خمینی(ره) مقتضای قاعده جریان معاطات در هر عقد و ایقاعی است که انشای آن به فعل ممکن باشد؛ زیرا فعل نیز مانند قول، وسیله ایجاد و ایقاع اعتباری است. در نتیجه در این مقاله به تبیبن فقهی حقوقی ازدواج بدون عقد لفظی(معاطاتی) از دیدگاه امام خمینی (ره) پرداخته شد. بدین منظور به رشو تحلیلی توصیفی و در راستای بررسی این موضوع، با درنظر گرفتن آرای امام خمینی و دیگر فقها، صحت نکاح معاطاتی واکاوی شده است.
Marriage is one of the most challenging and important issues in the field of family jurisprudence. Conventional marriage means concluding a marriage relationship without a concubine. Some jurists, by accepting the fact that words have no subject in fulfilling the requirement and acceptance, have claimed the validity of reciprocal marriage; But the famous saying of such a contract is not true, which was expressed by Imam Khomeini. It seems that despite the verses and hadiths, the consensus and manners of Muslims, the famous saying is more powerful. From Imam Khomeini's point of view, it is necessary to follow the rule of the flow of concessions in any contract and event that can be written into action; Because the verb, like the promise, is a means of creating and concluding a credit. As a result, in this article, the legal jurisprudence of marriage without verbal contract (contractual) from Imam Khomeini's point of view was explained. For this purpose, descriptive analytical bribery and in order to study this issue, taking into account the views of Imam Khomeini and other jurists, the validity of the marriage contract has been investigated.