چکیده:
پروین اعتصامی (12201265) و مستوره اردلان (12851313) از شاعران کلاسیک زبان و ادب پارسی به شمار میآیند که وابستگی تام و تمامی به سنتهای شعر فارسی داشتهاند و همین عامل سبب شدهاست تا صدای مشخص و زنانه آنان تحت تاثیر این سنتها چندان مجال بروز نیابد، اما باز هم درخشش اینان در عرصه هنر شاعری، در فضایی که در آن بیشتر تجلیات هنری غلبه با جنس مذکر است، سبب ایجاد تنوع و کثرت در عرصه شعر و ادبیات فارسی شدهاست. بنابراین، با توجه به اینکه هر دو شاعر به محیط سیاسی و اجتماعی نزدیکی تعلق داشتهاند، پژوهش حاضر بر آن است که ضمن اشاره به حیات و محیط اجتماعی این دو شاعر و بررسی عناصر شعری آنان، مانند صور خیال، زبان، موسیقی و مضامین شعری آنها به تحلیل ویژگیهای زبانی، عاطفی و بلاغی این دو شاعر و بیان وجوه تشابه و تمایز آفرینشهای ادبی آنان نیز بپردازد.
Parvin Etesami (1220-11265) and Mastoureh Ardalan (1285-1313) are
classical poets of Persian language and literature which were completely
dependent on the traditions of Persian poetry and it has made their
distinctive and feminine voice don't reveal under the influence of these
traditions. But, their brilliance in the field of poetic art, in an
environment where most of the artistic manifestations predominate over
the male genre, has created diversity and multiplicity in the field of
Persian poetry and literature. Therefore, since both poets belong to a
close political and social environment, the present article aims to study
the linguistic, emotional and rhetorical features of these two poets and to
express the similarities and differences between their literary creations
by referring to the life and social environment of these two poets and
examining their poetic elements, such as imagination, language, music
and their poetic themes.
خلاصه ماشینی:
دانشجوي دکتري زبان و ادبيات فارسي، دانشگاه اروميه ، اروميه ، ايران (تاريخ دريافت : ١٣٩٧/٠٩/١٤؛ تاريخ پذيرش : ١٣٩٧/١١/١٥) چکيده پروين اعتصامي (١٢٢٠ـ١٢٦٥) و مستوره اردلان (١٢٨٥ـ١٣١٣) از شـاعران کلاسـيک زبـان و ادب پارسي به شمار ميآيند که وابستگي تام و تمامي به سنت هاي شعر فارسي داشته انـد و همـين عامل سبب شده است تا صداي مشخص و زنانۀ آنان تحت تأثير اين سنت هـا چنـدان مجـال بـروز نيابد، اما باز هم درخشش اينان در عرصۀ هنر شاعري، در فضايي که در آن بيشـتر تجليـات هنـري غلبه با جنس مذکر است ، سبب ايجاد تنوع و کثرت در عرصـۀ شـعر و ادبيـات فارسـي شـده اسـت .
٣. پرسش هاي پژوهش اين مقاله در پي آن است که در حد توان به پرسش هاي زير پاسخ گويد: ـ با توجه به اشتراک جنسيتي پروين و مستوره و نيز فاصلۀ نزديک حيات آن ها بـه هـم ، چه نقاط مشترکي در مضامين شعري آن ها وجود دارد؟ ـ اين دو شاعر در زمينۀ اختصاصات فني شعر، يعني زبان ، موسيقي، صور خيـال و...
مستوره اردلان به عنوان شاعر عصر قاجار از سبک ادبـي رايـج دوران خـود کـه بـه بازگشت ادبي مشهور است ، پيروي کرده که در اين سبک ، شاعران سرمشق زبان خود را در ديوان شاعران پيشين ميجستند.
پروين اعتصامي نيز از ميان انواع صور خيال ، بيشترين بهره را از تشبيه بـرده اسـت و براي تفهيم اشعار خود از آن ها استفاده کرده است .