چکیده:
از سدههای نخستین، ایمان و مسائل آن کانون توجه متکلمان، فقها و اهل حدیث بوده است. عموم متکلمین و فقها تصدیق قلبی همراه با اقرار زبانی را در تحقق ایمان کافی میدانند. در مقابل، اهل حدیث علاوه بر دو شرط مذکور عمل را در تحقق ایمان شرط دانستهاند. ابنتیمیه با ادعای پیروی از علمای سدۀ نخستین، ضمن پذیرش تعریف اصحاب حدیث در مسئلۀ شرطیت و جزئیت عمل، قائل به تفصیل در اعمال شده است. وی با تفسیری نو از اقوال سلف، مخالفان خویش را اهل بدعت و در مواردی خارج از دین دانسته است. او معتقد است برخی از اعمال، ضمن «افعال کفری» بوده و اصل ایمان را از بین میبرند، برخی از اعمال، مانند «گناهان کبیره» کمال ایمان واجب را از بین میبرند و برخی از اعمال، مانند «اماطه عن الطریق» کمال ایمان مستحب را از بین میبرند.
اثر پیش رو با جمعآوری اطلاعات کتابخانهای و تحلیل محتوا، بر این باور است که دیدگاه ابنتیمیه فیالجمله صادق است؛ زیرا علمای اسلام در مسئلۀ مذکور مخالفان خویش را از دایرۀ اسلام خارج ندانسته و برای برخورد تغلیظی با آنان عنوان مرجئه و اهل بدعت را بر آنان اطلاق میکردهاند.
From the very first centuries, faith and its issues have been at the focus of theologians, jurists and hadith scholars. The theologians and jurists generally consider heartfelt acknowledgment along with verbal confession to be sufficient in the realization of faith. On the contrary, "Ashab al-Hadith" scholars, in addition to the above mentioned conditions, have considered practicing the faith as a condition for the realization of faith. Ibn Taymiyyah, claiming to follow the scholars of the first century, has accepted the definition of the "Ahl- hadith" in the matter of conditionality and practicing the faith, has elaborated on the issue of practicing. With a new interpretation of the Salaf's sayings, he has considered his opponents as heretics and in some cases outside the religion. He believes that some deeds are blasphemous and annul the faith and also there are some other deeds that will damage the faith such as major sins. In the present study, by gathering library information and analyzing the content, we can conclude that Ibn Taymiyyah's view is generally true in this case.