چکیده:
یکی از راههای شناخت دقیق متون، بررسی تعامل بین آنها است و ترامتنیّت یکی از رویکردهای خوانش متن است که به روشی نظاممند، روابط بین متون را نشان میدهد. بیشتر حکایتهای اسرارنامه، ریشه در آثار پیش از آن دارد ولی شیوۀ تغییر و بازتولید آن بسیار سنجیده و هدفمند بوده است. در این پژوهش به روش تحلیلی- تطبیقی بر اساس نظریة ترامتنیّت ژرار ژنت، به بررسی میزان و چگونگی ارتباط اسرارنامه با زیرمتنهای آن پرداختهایم. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بهرهگیری عطّار از زیرمتنها به شکل ارتباط بینامتنی از نوع صریح و ضمنی و به منظور اعتباربخشی به روایت و تأیید مطلب صورت گرفته است. بیشترین نوع رابطۀ ترامتنی اسرارنامه با زیرمتنهای آن، از نوع زبرمتنی و از نوع همانگونگی و تراگونگی به روش گشتار کمّی و کاربردی است . فرایندهایی چون گشتار انگیزه، گشتار ارزش، گشتار کیفی، فزونسازی، انبساط، برش و تلخیص متن سبب تغییر گفتمان حکایات، برجستهکردن مطلب، افزودن عناصر داستانی و خارج کردن متن از حالت گزارشی به گونة روایی، ارزشکاهی یا ارزشگذاری شخصیّتهای حکایات و متناسبکردن اهداف در روایت عطّار شده است. فرامتنیّت در اسرارنامه از نوع تفسیری است و در تبیین دیدگاههای عرفانی عطّار، بسط بنمایه و نمادین کردن حکایاتی که در مآخذ اسرارنامه به صورت سطحی و تک معنا نقلشدهاند، موثّر بوده است.
Examining the interaction between texts is one of the ways to know texts
accurately; hypertextuality is an approach to text reading that shows
relationships between texts in a systematic way. Most of the anecdotes of
Asrar Nama (composed by Attar of Nishapur) have their roots in previous
works, but they have been changed and reproduced in this book very
thoughtfully and purposefully. By using analytical-comparative method and
based on Gerard Genette’s theory of hypertextuality, the present article
attempts to investigate the relationship between the Asrar Nama and its
subtexts. The findings of the research show that Attar uses subtexts in the form
of explicit and implicit intertextual relationship in order to validate the
narrative and confirm the content. The most type of hypertextual relationship
between Asrar Nama and its subtexts is trigonomy or homogeneity in a
quantitative transformation and pragmatic transformation methods. Processes
such as transformation of motivation, transformation of value, qualitative
transformation, amplification, expansion, cutting and summarizing the text
lead to change the discourse of the stories, to highlight the content, to add
fictional elements, to turn the text from a report mode into a narrative mode,
to devalue or value the characters of the anecdotes and to adjust the goals in
the Attar's narration. Hypertextuality in Asrar Nama is interpretive; it has
played an effective role in explaining Attar's mystical views, expanding the
themes, and symbolizing the anecdotes that are monosemantically and
superficially narrated in the sources of Asrar Nama.